اخبار واحد فرهنگی

تبیین ادب و مصادیق ان در نشست صمیمی مدیر مدرسه با طلاب

خانم پارسایی راد؛ مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها در نشستی صمیمی با طلاب به یاد آوری مطالب جلسات گذشته پرداخت و گفت: حسن خلق به معنای حکومت عقل بر قوه شهوانی و نفسانی است و در خوش رویی، خوش گویی و خوش رفتاری نمایان می شود.
وی با استناد به آیات ابتدایی سوره مومنون که می فرماید:
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ؛ خشوع را به معنای حضور قلب و همچنین توجه همه اندامها ی بدن در نماز دانست و گفت: مؤمنین از لغو و سخنان بیهوده رویگردانند و برای رسیدن به رستگاری لازم است از این امور بپرهیزند.
استاد در ادامه به تببین معنای ادب پرداخت و خاطر نشان کرد: ادب نوعی رفتار خاص و سنجیده است که از تربیت خانوادگی و اجتماعی افراد نشأت می گیرد و متانت در گفتار و وقار در رفتار از نشانه های آن است.

پارسایی راد تصریح کرد:ادب و بي ادبي هر كدام نشانه هايي دارند. شناخت ادب جز با توجه به نمودهاي بي ادبي ميسر نيست. اين نمودها، هم در گفتار نمايان است، هم در رفتار. اگر متانت در گفتار و وقار در رفتار نشانه ادب است، گفتار زشت، تندخويي، دشنام و بدزباني و توهين، لجاجت و عناد هم نشانه بي ادبي است.
وی ادب را مقوله ای آموختنی معرفی کرد و افزود: البته برخی از اعمال و رفتار و کلمات در فرهنگ های مختلف معانی متفاوت دارد به این معنا که ممکن است به عنوان مثال استفاده از واژه ای در یک مکان خاص بی ادبی محسوب شود ولی در منطقه ای دیگر بی ادبی نباشد.

استاد سپس به روایتی از امام جواد علیه السلام اشاره کرد که حضرت می فرمایند. التَّواضُعُ زينَةُ الْحَسَبِ، وَالْفَصاحَةُ زينَةُ الْكَلامِ، وَ الْعَدْلُ زينَةُ الاْيمانِ، وَالسَّكينَةُ زينَةُ الْعِبادَةِ، وَالْحِفْظُ زينُةُ الرِّوايَةِ. ادب و تواضع زینت حسب و شرافت انسان، فصاحت زینت کلام ، عدالت زینت عقاید و ادب ووقار زینت کردار وعبادت است اذعان داشت: سخن گفتن، راه رفتن، معاشرت، نگاه، درخواست، سوال،جواب و…دارای آداب مخصوص به خود است ، درتربيت اسلامي همه دستورها و “بايد” و “نبايدها به نوعی””ادب آموزي” است و كسي كه پاي بند تعاليم دين نباشد از حوزه ادب به وادي بي ادبي پاي نهاده است.

این جلسه دوشنبه ۹۷/۱۲/۱۳ با حضور مسؤولین و طلاب برگزار شد.
ادامه دارد….

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن