اخبار واحد فرهنگی

تبیین فضایل حضرت معصومه سلام الله علیها درآستانه وفات ایشان


خانم پارسایی راد؛ مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها در استانه وفات کریمه اهل بیت حضرت معصومه علیها سلام به تبیین فضایل آن بانوی بزرگوار پرداخت.
وی با بیان این مطلب که حضرت معصومه سلام الله علیها جزء امامزادگانی هستند که دارای زیارت نامه مأثورند، این مسأله را نشان دهنده عظمت ایشان دانست و افزود: محکم ترین دلیل برای شناسایی مقام معنوی حضرت معصومه علیها السلام، وصف مستقیم ائمه علیهم السلام نسبت به جایگاه ایشان می باشد آن گونه که امام صادق علیه السلام با تجلیل از تولّد او خبر داده و ثواب زیارت با معرفت این بانو را بهشت معرفی نموده و شفاعتش را شامل حال تمام شیعیان دانسته است.

وی ادامه داد: در حدیثی که زیارت نامه حضرت معصومه علیها السلام در ادامه آن آمده است، امام رضا علیه السلام می فرمایند: «من زارها عارفاً بحقها فله الجنة».وجوب بهشت در مقابل معرفت به حق اوست. پس باید معرفت لازم را نسبت به حق ایشان کسب نمود.

پارسایی راد توجه به سیره علما را نیز در شناخت مقام آن بانو مؤثر خواند و خاطر نشان کرد:عالمان بزرگ شیعی بخشی از رشد علمی و معنوی خود را وامدار توسل به حضرت معصومه علیها السلام و زیارت مزار شریف آن حضرت بوده اند، ازاین رو یکی از سیره های دائم آنها، شتافتن به زیارتِ آن بانو بوده است وصیت بسیاری از این بزرگان، خاکسپاری آنان در جوار مرقد حضرت معصومه علیها السلام بوده است، چنان که امروز شمار فراوانی از بزرگ ترین مراجع تقلید و حتی فلاسفه و عارفان بزرگ در جوار تربت نورانی آن بانو آرمیده اند، که این خود، سندی گویا بر والایی شان و جایگاه حضرت معصومه علیها السلام است.

وی ادامه داد: یکی از سیره های زیارتی علامه طباطبایی رحمه الله زیارت قبر حضرت معصومه علیها السلام بود. از شهید مطهری پرسیدند که: دلیلِ این همه تجلیل شما از علامه طباطبایی رحمه الله برای چیست و چرا هر وقت اسم او را می آورید، می گویید: روحی فداه (روح من فدای او باد)؟

آن مرحوم در پاسخ فرمود: من فیلسوف و عارف، بسیار دیده ام و احترام من به ایشان به خاطر فیلسوف بودن ایشان نیست، بلکه از این جهت است که او عاشق و دل باخته اهل بیت علیهم السلام است. علامه طباطبایی در ماه رمضان، روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه علیها السلام افطار می کرد، ابتدا پیاده به حرم مطهر، مشرف می شد، ضریح مقدس را می بوسید، سپس به خانه می رفت و غذا میل می کرد. این ویژگی اوست که مرا به شدت شیفته ایشان نموده است.
این استاد تصریح کرد: حضرت معصومه علیها السلام پرورش یافته خاندان امامت است که همگی آنان اسوه تقوا و فضیلت و ولایت اند، این شخصیت گران قدر به عبادت، خشوع، شب زنده داری و روزه داری معروف بود و از خصوصیات بارز این بانوی گرامی، طهارت ظاهری و باطنی ایشان است و از انجا که این بانو تا آخر عمر ازدواج نکردند و با این وجود طهارت و پاکدامنی ایشان زبانزد خاص و عام بود، الگویی کامل برای دختران به شمار می روند.

این مراسم که دوشنبه ۲۶ /۹/۹۷ برگزار شد، با اقامه نماز ظهر و عصر و ذکر مصیبت پایان یافت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن