تازه های فرهنگی

زمانی که مرگ در رختخواب شهادت است!

به استناد روایات، یکی از وظایف مسلم مردم در دوران غیبت کبری انتظار فرج است.

انتظاری که پیامبر اکرم و معصومین علیهم السلام ما را به آن دعوت کردهاند، انتظاری که در روایات از آن به عنوان برترین اعمال و بهترین عبادت مومنان شمرده شده است، و بنابر گفته امام صادق علیه السلام اگر شخصی در آن حال بمیرد شهید است حتی اگر در رختخواب مرده باشد .

در روایات آمده است:

«انتظار فرج برترین اعمال و بهترین عبادت مومن است.»

«منتظران بهترین مردم زمان هستند. منتظران مانند کسانی هستند که در راه خدا شمشیر زده و در خون خود غلطیدهاند.»

«منتظران مانند کسانی هستند که در کنار امام زمان علیه السلام به شهادت رسیدهاند و به آنان اجر هزار شهید مانند شهدای بدر داده میشود.»

«منتظران از برخی شهدای بدر و احد بهترند و خداوند راه روزی را برایشان باز مینماید و آنان را در زمره اولیای الهی قرار خواهد داد که هیچ ترس و وحشتی در آنها نیست.»

امیرمؤمنان علیه السلام مىفرمایند: «منتظر فرج باشید و از گشایش الهى مأیوس نگردید، به درستى که محبوب ترین اعمال نزد خداى عزوجل انتظار فرج است.»

حضرت باقرالعلوم علیه السلام مىفرمایند: «تقوى پیشه سازید. و بار سنگین انتظار را به کمک ورع و پارسایى و کوشش بسیار در عبادت و اطاعت خدا به منزل رسانید هر یک از شما دینداران هنگامى غرق شادمانى مىشوید که به آستانه ورود به جهان دیگر پا نهید و دوره دنیا را سپرى کنید. آنجا چشمانتان به نعمت الهى و کرامت خدایى و بهشت جاودان روشن مىگردد. آنجاست که همه اندوهها از میان مىرود و آنجا است که مىبینید راهى که شما پیمودید حق بوده است و راهى که مخالفان شما پیمودهاند باطل…»

شیخ صدوق در کتاب کمال الدین از عبدالعظیم حسنى علیه السلام آورده که گفت: «به سرورم حضرت محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن الحسین بن على بن ابیطالب (علیهم الصلاه و السلام) وارد شدم و مىخواستم که درباره قائم از آن حضرت سؤال کنم که آیا همان مهدى است یا غیر او؟ پس خود آن حضرت آغاز به سخن کردند و به من فرمودند: اى ابوالقاسم! به درستى که قائم از ماست و اوست مهدى که واجب است در زمان غیبتش انتظارش کشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومین از فرزندان من است.»

امام صادق علیه السلام به ابوبصیر فرمودند: «هر شخصی که در حال انتظار بمیرد، شهید خواهد بود، اگرچه در رختخواب هم مرده باشد.»

چگونه میتوان پذیرفت که فردی به ترویج فساد کمک کند و اجر شهید را ببرد؟! چگونه ممکن است فردی نسبت به منکرات بی تفاوت باشد و اجر شهید را ببرد؟!. اگر انتظار فرج عامل محرکی برای تجدید نظر فردی و اجتماعی نبود، هرگز چنین روایاتی درباره آن صادر نمی شد .



مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن