اخبار واحد بسیجاخبار واحد فرهنگیجلسات سیاسی

شاخص های لازم برای انتخاب اصلح را مد نظر داشته باشید…کلید واژه و محورِ اصلی در ساحت های سیاسی، عقلانی و اجتماعی نیز همان «هدایت» است، به این معنا که هدف از ایجاد نظام اسلامی بر خلاف تمدن غرب هدایت است

حجة الاسلام والمسلمین ابویسانی در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مشهد به تبیین شاخص های انتخاب فرد اصلح پرداخت.
وی در دومین نشست بصیرتی با محوریت انتخابات با اشاره به تقسیم بندی احزاب در ایران به سه دسته ؛ اصولگرا، اصلاح طلب و میانه رو و قبل از سال ۸۴ به دو دسته راست و چپ گفت: در فضای گفتمان سیاسی کشور این سه دسته با تفکرات خاص خود بر جامعه حاکم بودند، اما در حال حاضر اگر بخواهیم گفتمان پویا و فعال داشته باشیم باید فارغ از این تقسیم بندی با مبنای شاخصه های انقلابی در عرصه های مختلف بحث کنیم.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: طبق نگاه مقام معظم رهبری چهار ساحت کلی در جریان نظام اسلامی وجود دارد و دیگر ساحت های موجود ذیل یکی از این چهار ساحت کلی قرار می گیرد که عبارتند از : ساحت معنوی، سیاسی، عقلانی و اجتماعی
وی سپس ویژگیهای هر یک از این ساحت ها را بیان کرد و اینطور گفت: هدف ساحت معنوی بستر سازی برای هدایت بشر است، از این رو لازم است بسترها و زیر ساخت ها و قوانین، به گونه ای طراحی شوند که رسیدن به سعادت برای افراد جامعه آسان شود.
استاد تصریح کرد: کلید واژه و محورِ اصلی در ساحت های سیاسی، عقلانی و اجتماعی نیز همان «هدایت» است، به این معنا که هدف از ایجاد نظام اسلامی بر خلاف تمدن غرب _که تمدنی «انسان محور» و تفکری مبتنی بر قدرت دارد_ هدایت است، ضمن این که در ساحت عقلانی قرار بر این است که سعادت نوع بشر تضمین شود، لذا درهمین راستا تجدد پذیرفته شده است، این یعنی مبانی دین و نظام دینی با تکنولوژی و تجدد مخالف نیست و در حد ابزار با آن سازگاری دارد، لذا سلفی شیعه و سنی از نظر نظام اسلامی قابل قبول نیست و خارج از ساحت عقلانی است، چرا که جریان ولایی دارای فقه پویاست و می تواند نیازهای خود را از دل فقه استخراج کند…
حجة الاسلام ابویسانی ادامه داد: در ساحت اجتماعی، هدف، رشد و هدایت جامعه با قید حضور پر رنگ در اجتماع است، لکن در این ساحت دو نوع تفکر و جریانِ معارض وجود دارد؛
۱_دین داری تحجر مآب
۲_روشنفکری غیر دینی
به گفته این استاد دین داران متحجر به شدت در معرض گمراهی هستند، خود را از جامعه جدا می دانند، جریان انتشار اسلام را سد می کنند و معتقدند اعمال دیگران به آنها ربطی ندارد و باید تنها برای فرج دعا کنند، پیروانِ این تفکر نه تنها تعهدی به نظام دینی و جامعه ی دینی در عصر غیبت ندارند بلکه تشکیل نظام دینی در عصر غیبت را هم باطل میدانند!!
در مقابل روشنفکران غیردینی، معتقدند دینِ اسلام و جریان ولایت فقه برجامعه، در حوزه اجتماعی و فرهنگی، توان مدیریت ندارد، احکام اسلام مربوط به عصر پیامبر «صلوات الله علیه و علی آله» است و برای عصر حاضر و نیاز های امروز، کارایی ندارد، چرا که رشد اجتماع باید مطابق با قوانین توسعه بین المللی باشد و بر این عقیده اند که «دین افیون ملت ها و مایه ی عقب افتادگیِ جوامع است»!
استاد با توضیح این چهار ساحت و انواع تفکرات نسبت به دین اذعان داشت: شاخص ما برای رصد و انتخاب افراد برای مسؤولیت های مختلف در نظام اسلامی، پذیرشِ این ساحتهای مختلف نظام اسلامی است، بنابراین و باتوجه به این چهارساحت، افراد در جامعه به سه گروه؛ خودی، غیر خودی و منفعل تقسیم می شوند.
_گروه اول هر چهارساحت را پذیرفته اند و زندگی فردی، اجتماعی و سیاسیِ خود را، در جهت ارتقای نظام دینی نسبت به اهداف و آرمان هایش ذیلِ این چهارساحت تعریف کرده اند.
_گروه دوم _غیرخودی ها_ در مقابل این چهارساحت و درنتیجه مقابل اهداف و آرمان های نظام دینی، ایستاده اند و از هیچ تلاشی برای اثبات اینکه _نمی توانید_ فروگذار نمی کنند!
_گروه سوم اما عملا نسبت به این ساحت ها موضع خاصی ندارند و صرفا نگاه ناسیونالیستی و عِرقِ وطن پرستی دارند…
وی خودی ها را به سه دسته ی «خودی متقدم»، «خودی متأخر» و «خودی ملازم» تقسیم کرد و گفت: متقدمین با ادعای انقلابی بودن از ولایت فقیه عبورکردند، متأخرین از مبانی گفتمان امامین انقلاب فاصله گرفتند و به جای دغدغه برای اجرای احکام تشریعی در جامعه، به دنبال تثبیت مبانی تمدن غرب آزادی های ادعاییِ! موجودِ در آن هستند!
این دسته، پتانسیل بالایی برای جذب شدن توسط غیر خودی ها _معاندین_ دارند ، چرا که با عقب افتادن از مبانیِ انقلاب و گفتمان امامین انقلاب علیهماالسلام، علی رغمِ اینکه از امام جامعه سخن می گویند، بر خلاف دستورات و رهنمودهای ایشان عمل می کنند… _ملازمین _خودی ملازم_ در رفتار فردی، اجتماعیِ خود، نه تنها تلاش برای ارتقای نظام دینی در هر چهار ساحت را مهم ترین کار می دانند و در این جهت تلاش دارند، بلکه برای رسیدن به اهداف انقلاب برنامه عملی دارند، آرمانی و تمدنی می نگرند، در سیاست خارجه، عزت نظام را اصل می دانند، مذاکره را برای پیش برد اهداف نظام دنیا طلب می کنند نه خوش خدمتی به قدرت های جهانی _چند کشور استعمار گر و لذا به قدم زدن با رؤسای کشور های مستکبر دلخوش نمی کنند و نشستن پای میز مذاکره با ۱+۵ را افتخار و دست آورد قلمداد نمی کنند!!
استاد در پایان ضمن تأکید بر تقویت شعور انتخاباتی و تبیین گفتمان انقلاب برای جامعه گفت: برای رسیدن به اهداف انقلاب، حضور آگاهانه و با بصیرت لازم است و اگر شاخص ها مشخص شوند، لازم نیست از همین ابتدا در مورد افراد صحبت کنیم و با مصادیق وارد گفتگو با بدنه ی عموم مردم شویم، بلکه بعد از تبیین شاخص ها و روشنگری در مورد تفکرات موجود در عرصه ی انتخابات ۱۴۰۰, با تطبیق شاخص ها در زمان تبلیغات انتخاباتی می توان فرد مناسب را به مردم معرفی کرد.
این نشست یکشنبه ۲۴/۱۲/۹۹ به صورت حضوری و وبینار برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن