اخبار واحد بسیجاخبار واحد فرهنگیجلسات سیاسی

شناخت منظومه فکری مقام معظم رهبری یکی از مهمترین منابع برای آشنایی با مسیر انقلاب اسلامی

در نشست سیاسی بصیرتی بیان شد: شناخت منظومه فکری مقام معظم رهبری یکی از مهمترین منابع برای آشنایی با مسیر انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا شاه جعفری در نشست سياسي بصيرتی که به همت مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مشهد و با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد به تبيين اندیشه‌های مقام معظم رهبري پرداخت. وی گفت: یکی از منابع بالادستی برای آشنایی با مسیر و هدف انقلاب اسلامی، شناخت منظومه فکری رهبر معظم انقلاب است که نقشه راه را بر مبنای الگوی پیشرفت اسلامی ترسیم کرده‌اند و پیاده کردن کامل اندیشه رهبر معظم انقلاب در ابعاد مختلف و در تمامی عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و …، برای فراگیری ابعاد فکری ایشان، لازم است.
استاد حوزه و دانشگاه، بابیان اینکه بررسی منظومه فکری مقام معظم رهبری، ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد، ابراز کرد: این منظومه، مجموعه‌ای نظام‌مند متشکل از اجرا و عناصر است که هدفمند و با محوریت هسته مرکزی (توحید) در عرصه‌ی بینشی، ارزشی و کنشی ارائه می‌شود.
وی بابیان اینکه منظومه فکری مقام معظم رهبری، چهار بخش دارد، تشریح کرد: نخستین بخش آن؛ نظام بینشی، یعنی جهان‌بینی ایشان است که مباحث مربوط به فهم اسلام را در موضوعات مختلف ازجمله مباحث خداشناسی و توحیدی، ولایت شناسی، اسلامی شناسی، جهان‌شناسی اسلام، انسان‌شناسی، جامعه اسلامی و …، بیان می‌کنند.
حجت‌الاسلام شاه جعفری، دومین بخش منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را در نظام منشی و رفتاری که به مباحث معنوی، اخلاقی، تربیتی و عبادی ایشان بازمی‌گردد، دانست و افزود: نظام اجتماعی و علمی مقام معظم رهبری که در موارد مختلف روابط بین‌الملل، اقتصادی، قضایی و … بیان می‌شود، در بخش دیگر قرار دارد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: مرحله دیگر از فراگیری منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را کسب بصیرت نسبت به اهداف نظام اجتماعی از دیدگاه ایشان یعنی استقلال، آزادی و تمدن اسلامی عنوان کرد.
نقش حوزویان در تحقق اهداف جامعه اسلامی
حجت‌الاسلام شاه جعفری، با اشاره به اینکه بیانات رهبر معظم انقلاب راجع به حوزه علمیه، قریب به ۱۵ جلد کتاب می‌شود که اهمیت بالای آن را نشان می‌دهد، ابراز کرد: اتصال حادثه عاشورا به ظهور حضرت حجت(عج)، هدف اصلی نظام اسلامی است و حوزه‌های علمیه برای تحقق آن می‌توانند نقش تأثیرگذاری را ایفا کنند.
وی به فرهنگ عمومی در جوامع انسانی اشاره کرد و افزود: فرهنگ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، مجموعه‌ای سیال از عناصر بومی یک جامعه که محصول نسل گذشته و تلاش نسل حاضر است، تعریف می‌شود، لذا با توجه به اینکه هویت یک جامعه و حیات اجتماعی ما به فرهنگ مرتبط است، باید در تحقق شکل‌گیری فرهنگ اسلامی تلاش کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه، در پایان تصریح کرد: فرهنگ عمومی به تعبیر رهبر معظم انقلاب به دو بخش فرهنگ ظاهری و باطنی تقسیم می‌شود که تأثیر آن در افراد یک جامعه، تبلور می‌یابد، لذا حوزویان و طلاب علوم دینی باید الگوی موفق اسلامی را به دنیا معرفی می‌کنند.
این برنامه شنبه۲/۱۱/۹۹ به صورت حضوری و پخش همزمان آنلاین در سامانه lms2مرکز مدیریت حوزه خراسان برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن