اخبار واحد فرهنگی

عبادت چیست و عابد کیست؟

استاد حوزه و‌ دانشگاه آقای محمدعلی واعظ موسوی در ویژه برنامه رحلت شهادت گونه حضرت زینب سلام الله الله علیها به تبیین مفهوم عبادت و‌ عابد پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به عبادت های اهل بیت علیهم السلام گفت: تمام اهل بیت اهل عبادت بودند، عبادتهای حضرت علی علیه السلام سرآمد روزگار است و معروف است که امام حسین علیه السلام به خواهرشان حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: من را در نمازهای شب خود یاد کن.
این استاد عبادت را چنین تعریف کرد: عبادت، کار صحیحی است که مورد رضایت خداوند متعال است و هرگاه همراه با انگیزه الهی باشد درجه ان افزون می گردد.
آقای واعظ موسوی عبادت را به دو نوع عام و خاص تقسیم کرد و تصریح کرد: مفهوم و خاص عبادت شامل اموری همچون نماز و‌روزه و … است و‌مفهوم عام آن، به معنای انجام وظیفه است به این معنا که هر جایی که انسان به وظیفه خود عمل کند حتی اگر چای ریختن، خوابیدن و… باشد، در حال عبادت است.

وی تاکید کرد: اگر در شناخت تکلیف در بین چند امر مستحبی دیگر درست تشخیص ندهیم در واقع عبادت نکرده ایم، به طور مثال اگر تکلیف فرد این است که در خدمت پدر یا مادر باشد، اعتکاف یا امر مستحبی دیگر، معنا ندارد.

استاد نشست در ادامه به تعریف عابد پرداخت و گفت: عابد، کسی است که کار صحیح مورد رضایت خدا را انجام دهد و در او حالتی به نام بندگی ایجاد شود و هیچ گاه رابطه بین عبد و‌ مولا را فراموش نکند.

استاد واعظ موسوی در ادامه با استناد به روایات به بیان چند دستاورد مهم در عبادت عام پرداخت و گفت: ۱. کسی عبادت می کند متواضع است و بعد از عبادت باید ترمز دستی به نام تقوا بدست آورد یعنی در برخورد با حرام ترمز کند. اگر بر اثر عبادت، تقوا کسب نکنیم به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.

این استاد تاکید کرد: انسان زمانی ذاکر و عابد شمرده می شود که در زمان رویارویی با حرام، بتواند از آن دوری کند.

آقای واعظ موسوی یکی دیگر از آثار عبادت را خداشناسی دانست و‌گفت: اگر عبادت باعث شناخت خدا نشود عبادت نیست.

استاد ادامه داد: طبق روایات فرد عابد دارای نوری می شود که دیگران از آثار نور او بهره مند می شوند، زیرا شرح صدر دارد، شاکر است، متواضع و پر انرژی است و……
این استاد حضرت زینب سلام الله علیها را مصداق عابد واقعی معرفی کرد و‌گفت: حضرت زینب سلام الله علیها عابد واقعی است زیرا در دربار ابن زیاد در پاسخ او‌ که گفت: دیدی خدا با خاندانت چه کرد؟ فرمود: ما رایت الا جمیلا. زینب سلام الله علیها، بانویی است که زیبایی ها را می بیند و حتی زشتیها را زیبا می بیند چون همه رو از سوی خداوند می داند.
استاد در پایان اذعان داشت: اگر عبادات روحیه زیبانگری را به ما بدهد به اوج رسیده ایم.
این برنامه شنبه ۷ بهمن۴۰۲ ویژه عموم بانوان در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد و با انجام اعمال ام داوود و قرائت زیارت امام حسین در نیمه رجب، اقامه نماز مغرب و عشا و پذیرایی افطار پایان یافت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن