مناسبتها

علت نامگذاری دهه کرامت

دهه کرامتده روز اول ماه ذی القعده را دهه کرامت می نامند و مزین به نام امام رضا علیه السلام، خواهر ارجمندشان حضرت معصومه سلام الله علیها و برادر بزرگوارشان احمد بن موسی(شاهچراغ) می باشد.

واژه «کرامت» در لغت به مـعنی سـخاوت، شـرافت و عزّت است. این صفت یکی از ارزشها و اخلاق پسنده به شمار می رود که به پیراستگی انسان از هرگونه پستی و فرومایگی اشاره دارد.[۱]

قرآن کریم و روایات ائمه اطهار علیهم السلام نیز به این اصل انسانی توجه کرده و مصادیقی برای آن ذکر کرده اند.[۲]

اما این که چرا این ایام به «دهه کرامت» نامیده شده است؟ می تواند به دلایل ذیل باشد.[۳]

۱️⃣ در روایات مختلف، برای کرامت مصادیق مختلفی برشمرده اند مثلا امام علی علیه السلام فرمودند: ثَلاَثَهٌ تَدُلُّ عَلَی کَرَمِ الْمَرْءِ: حُسْنُ الْخُلُقِ وَ کَظْمُ الْغَیْظِ وَ غَضُّ الْطَرْفِ[۴]؛ سه چیز گواه کرامت(ارجمندی) انسان است: خوش خویی، غلبه بر خشم و چشم پوشی از خطاهای دیگران.
تمامی روایاتی که در این زمینه بیان شده و از امام معصوم است تا امام (علیه السلام) خود به آنها عمل نکند دیگران را به آن عمل دعوت نمی کند؛ پس حضرات معصومین (علیهم السلام) به عنوان امامان کریم هم شناخته می شوند و نخستین کرامت کنندگان اند.

۲️⃣حضرت امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها سایه کرامت آنها بر ایران اسلامی و سایر زائرانشان از اقصی نقاط جهان سایه افکنده است. چنان که داستان ها و خاطرات مختلفی از دستگیری این بزرگواران در تاریخ نقل شده است و هرکسی به فراخور ظرفیتش از وسعت جود و بخشش و خوان کرم این برادر و خواهر بهره مند شده اند.

۳️⃣ با حضور نورانی و مقدس این بزرگواران ایران مرکز حقیقی تشیع و اسلام ناب قرار گرفت؛ علاوه بر این به برکت ایشان و اعتقاد به امامت آن حضرت (علیه السلام) است که شیعه اثنی عشری هویت می یابد یعنی هر کسی که به امامت ایشان معتقد باشد، شیعه اثنی عشری است.

دهه کرامت، بر کریمان رهرو راه ائمه اطهار علیهم السلام مبارررک

______________________
پی نوشت:
[۱] و [۲]: رک: کرامت انسان در سیره امام رضا علیه السلام، محسن نورایی و حدیثه سلیمانی، مجله سراج نور، سال ۴، شماره ۱۲، پاییز۱۳۹۲
[۳]: رک: سایت رهیافت rahyafteha.ir
[۴]بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج ۷۵، ص ۲۳۲

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن