مناسبتها

نمی از دریا (به مناسبت رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها)

دهم ماه رمضان، ماه خدا، یادآور رحلت بانویی است از تبار نور و صفا. بانویی که خدا و جبرئیل بر او سلام می گویند و پیامبرش او را تا همیشه می ستاید.

خدیجه کبری سلام الله علیها با وجود تمام کمالات و فضائلی که داشت همراهی اش با همسر مثال زدنی است او، خوب همسری را انتخاب کرد و خوب هم همسری کرد. برایش دنیا و زرق و برق آن در مقابل معنویت همسر رنگ باخته بود به گونه ای که تمام دنیایش را برای یاری راه خدایی همسرش هدیه کرد.

سیره این بانوی بزگوار و مادر امت اسلام پیام های بسیار مهمی برای جوان های همه اعصار دارد که خوب است در آن تاملی کرد :

۱. خود را خوب بشناسیم: حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها به خوبی خود را شناخته بود و می دانست بدنبال چیست و از زندگی چه می خواهد. به همین دلیل توانست راه خود را در زندگی بدرستی انتخاب کند.

۲. خوب انتخاب کنیم: دقت در انتخاب، رمز پیروزی در هر جایی است. حضرت خدیجه سلام الله علیها در عرصه های مختلف چون اقتصاد، زندگی اجتماعی و … انتخاب های درستی داشت چنان که در تجارت و زندگی عفیفانه اجتماعی زبانزد عصر خود بود. یکی از انتخاب های زیبای این بانوی نمونه، در انتخاب همسر بود ایشان براساس شناختی که از خود و پیامبر گرامی اسلام داشت انتخاب صحیحی انجام داد و هیچگاه از انتخابش و زندگی پر فراز و نشیب خود با پیامبر گلایه نکرد.شاید برخی بگویند: همسر خدیجه سلام الله علها پیامبر بود و نباید هم از او گلایه می داشت. اما در پاسخ باید گفت: همین پیامبر خدا ص، همسران دیگری هم داشت که تاب تحمل سختی های زندگی با او را نداشتند و تاریخ شاهد گلایه های آنان است.

۳. آخرت را به دنیا نفروشیم: در قرآن کریم بارها در مذمت گروه های مختلف آمده است که آنان آخرت را به دنیا فروختند یعنی برای بدست آوردن لذت های زودگذر دنیا، از آخرت گذشتند. اما حضرت خدیجه سلام الله علیها نقطه مقابل این کلام بود. او تمام دنیای خود و زرق و برقش را برای بدست آوردن آخرت خرج کرد. زنان موفق هم عصر خدیجه کبری سلام الله علیها کم نبودند که هیچ نام و نشانی از آنها باقی نیست ولی بزرگی و خدایی بودن حضرت خدیجه س لام الله علیها باعث شد که نام و راهش در هستی به خوبی ماندگار شود.

۴. از فراز و نشیب راه های بزرگ نهراسیم: اهداف بزرگ در زندگی، تلاش می خواهد، فراز و فرود و سختی دارد اما وقتی نگاه ما، به افق و قله ای باشد که می خواهیم به آن برسیم سختی های راه رنگ می بازد و آرامش را همراه قرین قلب و روح انسان می کند. حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها راه سخت حمایت از پیامبر خدا را برای مبارزه با سنت های جاهلی برگزیده بود و نگاهش رسیدن به آن بود به همین خاطر طعنه ها و زخم و زبان ها و دشواری های زندگی او را ناآرام و پشیمان از مسیرش نکرد.

آنچه که گفته شد قطره ای بود از دریای بیکران شخصیت بزرگ بانوی اسلام، حضرت خدیجه سلام الله علیها، باشد که روشنی بخش راه زندگی ما باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن