پایان نامه

اخلاق محمدي(ص

عنوان تحقیق:اخلاق محمدي(ص)

نام خانوادگي: چابك بيلندي

نام : فاطمه

تاریخ دفاع: تابستان۸۴

نام استاد:آقاي علي شكوهي

واژگان کلیدی:اخلاق

 

مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 

 

چكيده

در اين رساله از اسوه حسنه سخن گفته شده است محمد مصطفي(صلي الله عليه و آله)كسي كه در صبر و استقامت شعب ابوطالب را شكست و آزار مشركان را به جان خريد همان كه در برخورد با نيازمندان از اعطاء پيراهن خود دريغ نداشت و درشتي اعراب را تحمل مي كرد و اگر مالي نداشت برايشان دعا مي نمود. در مجالس غيبت راهي نداشت و به اندازه درك مردمان با آنان سخن مي گفت و نگاه نافذش همه را در بر مي گرفت و لبخندش هميشه بر لب بود.

در اين پژوهش از تفاسير و از منابع دست اولي چون بحار الانوار، اصول كافي و منتهي الامال، مستدرك الوسائل و… استفاده شده است.

اين رساله در چهار بخش كلي تدوين شده است كه به ترتيب بخش اول به تعاريف و مفاهيم و بخش دوم به رسول الله(صلي الله عليه و آله) و استقامت در راه هدف، صبر و بندگي، بخش سوم رسول الله(صلي الله عليه و آله) و كودكان و جوانان و زنان و بخش چهارم به برخورد رسول الله(صلي الله عليه و آله) با نيازمندان و همنشينان پرداخته است و هر كدام از اين بخش ها فصولي را به طور جداگانه بحث مي كند.

نتيجه اينكه آنجا كه پا به پاي بزرگ مرد عالم بشريت و الگوي كامل انسانيت حركت كني و با دو بال فهم و عمل گام برداري در راستاي رسيدن به هدف خسته نمي شوي. از ناسپاسي مردمان از پاي نمي افتي آنگاه كه چشم دلت به دستان رسول الله(صلي الله عليه و آله) از آنچه داري در راه خدا دريغ نمي ورزي، وقتي مي بيني چقدر متواضعانه با مردم سخن مي گويد و لبخند مليحش هميشه به روي يارانش بود و دلسوزانه به سخنانش گوش مي دهد.

از شدت اهتمامش به اهل بيت(عليهم السلام) در مي يابي كه عزيزترين كسانش هستند و تو ديگر در محبت به انها كم نمي گذاري، مهمان را حبيب خدا مي داني و خدمت به او را جانب او و خلاصه در نبرد با دشمن دين خدا ترس به دل راه نمي دهي و جز ياري خدا چيزي نمي خواهي.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن