پایان نامه

ترسيم ، آسيب شناسي و ابعاد حضور زن در جامعه از منظر اسلام

عنوان تحقیق: ترسيم ، آسيب شناسي و ابعاد حضور زن در جامعه از منظر اسلام

نام خانوادگی:وزان

نام : فاطمه

تاریخ دفاع: زمستان ۸۴

نام استاد: حجت الاسلام و المسلمين آقاي جعفر مرادي

واژگان کلیدی:ترسيم، آسيب شناسي، ابعاد، جامعه، اسلام.

مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 

چكيده

این تحقيق بنادارد بتواند به تبيين ابعاد حضور زن در عرصه هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي بپردازد.

محور بحث اين رساله ابعاد حضور زن در جامعه است كه با استفاده از آيات و روايات و سيره(عليهم السلام) سعي در تبيين ابعاد اين حضور در جامعه شده است.

در بخش آخر به مشكلات فرارو و ارائه راهكار پرداخته است.

در اين تحقيق تلاش شده از آوردن موضوعات حاشيه و بحث هاي فرعي خودداري شود و موضوع با محوريت حضور علمي زن و رسالت علمي او در جامعه مورد بررسي قرار گيرد.

روش تحقيقي كه اين پژوهش در پيش گرفته شده، در نظر آوردن واقعيت هاي وجودي و جنبه هاي مختلف شخصيت علمي زن در عرصه هاي جامعه است. سعي شده تا با تحليل و بررسي نسبتا دقيق و واقع گرايانه، به دور از تنگ نظري ها، تعصبات و باورهاي نادرست و با پرهيز از شعار گرايي و غرب زدگي به زن و مقام انساني اش و حضور اجتماعي اش در جامعه نگاه شود، مسئوليت ها و نقش هاي وي تبيين و براي مشكلات فرارويش چاره انديشي شود.

در اين رساله از منابع دست اول روايي همچون اصول كافي و فروع كافي و … . و هم چنين كتب معتبر در اين زمينه استفاده شده است.

نتيجه اين كه در اين تحقیق سعي شده به صورت كلي، نگرشي به وضعيت علمي زنان در جامعه امروز داشته باشيم در چه اين امر بسيار كلان و گسترده است و در اين تحقيق محدود هرگز نمي توان ادعا كرد كه حتي گوشه كوچكي از مسايل و مشكلات زنان در جهان بيان شده باشد، اما آب دريا را اگر نتوان كشيد هم به قدر تشنگي بايد چشيد.

در خاتمه سخن خود را با كلام امير المومنين علي (عليه السلام) در مورد وضعيت زن و مرد در جامعه به پايان مي بريم كه خود گوياي عمق و محتوايي است كه دنيايي از معنا را در بر دارد.

علي(عليه السلام) مي فرمايند:

« عالم انساني مانند پرنده اي است كه دو بال دارد، يكي جناح رجال و يكي نساء است و تا هر دو جناح قوي نشوند پرواز به سوي اسمان ممكن نيست.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن