اخبار واحد فرهنگی

استاد حوزه: مشورت، راهی برای مديريت موفق

در دومین جلسه از سلسله جلسات اخلاق ویژه کادر مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها با عنوان اخلاق اداری حدیثی از امام علی علیه السلام در این باب تبیین شد.

حجة الاسلام و المسلمین در ادامه بحث جلسه قبل درباره حدیثی که می‌فرماید: و ان عملك ليس لك بطعمه و لكنه في عنقك امانه و انت مسترعي لمن فوقك ليس لك ان تفتات في رعيه و لا تخاطر الا بوثيقه”. همانا كاري كه به عهده توست، طعمه اي برايت نيست، بلكه امانتي است بر گردنت و آن كه تو را بدان كار گمارده، نگهباني امانت را به عهده ات گذارده و تو پاسخگوي آني نسبت به آن كه فردا دست توست. اين حق براي تو نيست كه در ميان مردمان به استبداد و خودرأيي عمل نمايي و به كاري دشوار جز با دستاويز محكم درآيي” گفت: نگاه طمع ورزانه به پست و مقام از منظر اسلام مذموم است ، چرا که مسئولیت امانتی است که باید در وقت ضرورت به صاحب آن بازگردانده شود.

حاضرین در این جلسه برداشتهای خود را از این حدیث مطرح کردند و ضمن بررسی نظرات، برداشتها توسط استاد در چند مورد خلاصه شد.

استاد با تأیید برداشت های حاضرین گفت: محورهای کلی این حدیث شامل تغییر نوع نگرش به کار، رعایت افراد زیر مجموعه و پرهیز از استبداد و خودرأیی و فرمانبرداری نسبت به مافوق است.

حجة الاسلام عزیزی ادامه داد: شاید دلیل استفاده حضرت از لفظ طعمه این باشد که اولا: طعمه آن است که فرد به روشهای مختلف و بدون فکر و انتخاب سعی در بدست آوردن ان دارد در حالی که پذیرش مسئولیت و امانت با انتخاب و تفکر انجام می‌شود.

ثانیا بعد از بدست آوردن طعمه ، فرد سعی می‌کند آن را حتی به زوربرای خود نگهدارد، اما کسی که به پست و مقام به عنوان امانت می‌نگرد، زمانی که فرد مناسب تری برای تصدی مقام وجود داشته باشد، آن را به دیگری تحویل می‌دهد.

عزیزی در ادامه به برخی آفت های موجود در تصدی مقام اشاره کرد و از استبداد به عنوان یکی از این آسیب ها یاد کرد .

وی با استناد به روایات معصومین علیهم السلام، مشورت را راهی برای جلوگیری از استبداد و خود رأیی دانست و خاطر نشان کرد: مشورت و به دنبال مخالف گشتن، روحیه استبداد را خشکانده و ضمن ایجاد همدلی، باعث بهتر انجام شدن کارها می‌شود.

استاد در پاسخ به این سؤال که چه کنیم تا نگاه طعمه ای به پست نداشته باشیم، با تأکید بر لزوم همراهی تخصص و تعهد در پذیرش مسئولیت، گفت: راه رهایی از اتصاف به فرصت طلبی؛ وجود استعداد، ظرفیت، ارداه قوی و همراهی تعهد و تخصص است، با وجود این صفات، پذیرش مقام، نه تنهت فرصت طلبی نیست، بلکه در خیلی از موارد رسالت فرد است.

این جلسه دوشنبه ۸/۲/۹۳ با حضور کادر مدرسه برگزار شد.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن