مناسبتها

بانوی با فضیلت

خواستم از بانوی با برکت بنویسم همو که جهانی بر گرد او می چرخد و زلال ناب معرفت از حریم قدسش سرچشمه می گیرد. اوراق تاریخ را ورق زدم ولی هر چه گشتم کمتر یافتم قلب و وجودم را هاله ای از ابهام پر کرد که چرا؟ صفحات تاریخ از نور وجود این بانوی با کرامت، کم فروغ است. اما نوری در دلم به یکباره قوت گرفت که پرگویی دلیل بر حقانیت نخواهد بود گاه همان اندک با برکت، راهی را به وسعت جهان روشن خواهد کرد.

🔸گرچه صفحات تاریخ سیره بانوان با فضیلتی چون فاطمه معصومه را کمتر روایت کرده اند ولی آنچه که هست برای حقیقت جویان، الگویی بس عظیم و ارزنده به شمار می رود.

🔸مگر نگفته اند بانوی با فضیلت ما، چشمه ای از علم بود و در نبود امامش، به نامه هایش پاسخ می داد و مورد تایید امامش قرار می گرفت، پس پیرو او باید که از بحر عظیم معارف الهی سرشار باشد تا بتواند در غیبت امامش آنگونه که شایسته است اهداف الهی را تبیین کند.(۱)

🔹مگر نگفته اند برای دیدار و تبلیغ راه امامش حضرت رضا علیه السلام، راهی مرو شد و در میانه راه به دیدار حق شتافت، این تلنگری است برای دوستانش که امامشان را در حد توان یاری نمایند و نگذارند سیره امامشان به نفع دنیاطلبان تحریف شود. (۲)

🔸مگر نگفته اند امامش حضرت رضا علیه السلام او را معصومه خوانده است و زیارت مرقدش را بهای بهشت خوانده است. پس می توان یک بانو بود ولی برای همگام مشق پاکی و دوری از آلودگیهای اخلاقی را ارزانی داشت.(۳)

🔹مگر نه این است که پس ورود به قم انوار وجودش عالم گیر شد و در جوار مرقد مطهرش بزرگ مردان و زنانی تربیت شدند که چراغ هدایت دین را در جهان گسترانیدند و این است پاداش بندگی خدا و تواضع.

و مگر نه این است که ….
____
۱) محمد حسون و ام علی مشکور، اعلام النساء، ص ۶۹۲
۲) ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ترجمه سیدهاشم رسولی محلاّتی، تهران، ۱۳۴۹، ص۵۰۱
۳)مام رضا(ع): «من زار المعصومة بقم کمن زارنی»(ریاحین الشریعه، ج ۵، ص ۳۵)؛ مَنْ‏ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ(عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱ ص ۲۹۹)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن