حلقه های صالحین

تبيين احکام نماز قضا در حلقه صالحین

https://zeynaby.ir/images/stories/thumbs/com_content/863/thumbl_456x200.jpg
استاد دارینی؛ پاسخگوی احکام شرعی آستان قدس رضوی در سلسله جلسات احکام حلقه صالحین، ویژه اساتید و کادر مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها، احکام نماز قضا را تبيين نمود.
وی درباره اقتدا به امام جماعت در صورت قرائت نماز قضا گفت: مأموم در صورتی می‌تواند نماز ادا را به امام اقتدا کند که امام در حال خواندن نماز ادا یا قضای یقینی باشد ولی نماز ادا را نمی‌توان به نماز قضای احتیاطی اقتدا کرد.
استاد ادامه داد: تحقیق در شرایطی که نمی‌دانیم امام چه نمازی می‌خواند لازم است و بدون علم به این موضوع نمی‌توان اقتدا کرد.
این پاسخگوی حرم مطهر همچنین درباره امام جماعتی که یک نوبت نماز را در چند مكان می‌خواند گفت: نظر مراجع در اين مسأله متفاوت است، حضرت امام بر اين نظرند: امامی که نماز قضای یقینی یا استيجاری یقینی ندارد، در صورتی که جماعت اول غیر از جماعت دوم باشند می‌تواند هر دو را ادا بخواند. مقام معظم رهبری مي فرمايند: فقط در يك مكان دیگر می‌تواند ادا بخواند و آیت الله سیستانی معتقدند: هر چند با رکه بخواهد می‌تواند ادا بخواند و مانعی ندارد.
استاد دارینی ضمن بیان لزوم انجام مستحبات متعارف در نماز استیجاری گفت: در نماز قضای غیر استیجاری می‌توان مستحبات را ترک کرد ولی در نماز استیجاری فقط در صورتی می‌توان مستحبات را ترک کرد که از ابتدا به این شرط نماز را قبول کرده باشد.
وی درباره وجوب نماز و روزه قضای پدر بر پسر بزرگتر اظهار داشت: اگر چه در نگاه اول، وجوب این حکم، سنگین به نظر می‌رسد، اما آن‌چه قابل توجه می‌باشد این است که خداوند، پسر بزرگتر را نائب خاص پدر در عبادت قرار داده و بدین وسیله شرافت و کرامتی را برای او در نظر گرفته است لذا از این جهت  شکر و سپاس پروردگار را می‌طلبد.
استاد در پایان خاطر نشان کرد: طبق نظر مشهور اگر هنگام فوت پدر، پسر بزرگتر بالغ نباشد، بعد از بلوغ، نماز و روزه پدر بر او واجب می‌شود، ولی  آیت الله سیستانی می‌فرمایند در این صورت بر پسر بزرگتر چیزی واجب نیست.
لازم به ذکر است این جلسه که شنبه ۲۸ بهمن برگزار شد، با پرسش و پاسخ در مسائل شرعي پایان یافت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن