حلقه های صالحین

تبیین احکام حج در حلقه صالحین احکام

حجة الاسلام و المسلمین دارینی؛ پاسخگوی حرم مطهر رضوی  در حلقه صالحین احکام که ویژه کادر و اساتید مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار می‌شود به احکام مبتلا به مربوط به حج پرداخت.
وی درمباحث مربوط به حج، توجه به فوریت انجام حج را برای مستطیع لازم دانست و گفت: وجوب حج برای مستطیع واجب فوری است و تأخیر آن جایز نیست، لذا باید در سال اول استطاعت حج را به جا آورد.
استاد افزود: اگر شخص مستطیع شود و حج را به جا نیاورد و پس از آن فقیر شود، باید حج را به جا آورد؛ هر چند برای تهیه پول به زحمت بیافتد.
استاد دارینی با بیان این نکته که ورثه میت واجب الحج، قبل از اجیر گرفتن برای انجام حج نمی‌توانند در ترکه میت تصرف کنند گفت:  شخص فوت شده ای که در حال حیات مستطیع بوده، اگر وصیتی در این رابطه نداشته باشد، لازم است ورثه از اصل ترکه برای انجام حج استیجاری بردارند و رضایت ورثه شرط نیست.
وی خاطر نشان کرد: اگر شخصی در سال اول استطاعت حج را به جا نیاورد و بعد به واسطه پیری یا مرض نتواند حج را به جا آورد، در صورتی که نا امید از رفتن باشد باید نائب بگیرد.
این پاسخگو نظر مراجع را درباره کسی که مستطیع شده و در همان سال تا رسیدن ایام حج مریض شده اینگونه اعلام کرد:
حضرت امام( ره)، آیت الله مکارم و آیت الله فاضل: بنابر احتیاط مستحب باید نائب بگیرد.
آیات عظام؛ خویی، تبریزی و صافی: بنا بر احتیاط واجب باید نائب بگیرد.
آیات عظام؛ سیستانی، شبیری و زنجانی: باید نائب بگیرد.
استاد سپس خاطر نشان کرد: در رابطه با قرض گرفتن کسانی که قبلا ثبت نام کردند و اکنون نمی‌توانند بقیه هزینه اعلام شده را پرداخت کنند، نظرات متفاوت است.
حضرت امام رحمت الله علیه می‌فرمایند: اگر قرض کند مستطیع نمی‌شود حتی اگر بتواند به سهولت قرض را ادا کند و انجام حج با گرفتن قرض کفایت از حجة الاسلام نمی‌کند و بعدا اگر مستطیع شود باید دوباره انجام دهد.
مقام معظم رهبری و آیات عظام؛ خویی، صافی، زنجانی و فاضل، قرض گرفتن را واجب نمی‌دانند، ولی می‌فرمایند: در صورت قرض گرفتن حج بر او واجب می‌شود، البته در صورتی که بتواند به سادگی قرض را اداکند.
آیت الله سیستانی نیز قرض گرفتن را واجب نمی‌دانند ولی می‌فرمایند: اگر قرض بگیرد و وقت باز پرداخت آن، آنقدر دور باشد که عقلا توجهی به آن نکنند، حج بر او واجب می‌شود.
این جلسه که شنبه ۱۴/۲/۹۲ برگزار شد، با پاسخ به سؤالات حاضرین در همین زمینه پایان یافت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن