حلقه های صالحین

تبیین احکام خمس(۲) در حلقه صالحین

حجت الاسلام و المسلمين داريني از پاسخگويان احكام آستان قدس رضوي، صبح شنبه در جمع مسوولين و كادر مدرسه علميه حضرت زينب(سلام الله عليها) به تبيين احكام خمس پرداخت.

 

این پاسخگوی حرم رضوی درباره استفاده از هدیه یا مالی که ممکن است خمس آن را نداده باشند به چند فرض اشاره کرد و اظهار داشت: اگر نمی‌دانیم طرف مقابل اهل خمس هست یا نه استفاده از مال اشکال ندارد.

 

وی افزود: درباره این سؤال که اگر کسی یقین داشته باشد، میزبان خمس نمی‌دهد و مطمئن باشد که بر آن مالی که استفاده می‌کند سال گذشته، آیا خمس واجب است یا خیر؟ دو نظر وجود دارد، نظر مشهور این است که اگر یقین دارد، باید خمس مالی را که استفاده کرده بپردازد، یا دست‌گردان کند و بعد از آن استفاده نماید و کنار گذاشتن خمس کفایت نمی‌کند. آیت الله سیستانی و آیت الله تبریزی می‌فرمایند: حتی اگر به این موضوع یقین هم داشته باشد لازم نیست خمس آن را بپردازد.

 

استاد داريني، نظرات مختلف مراجع درباره ملاک سال خمسی را اینگونه بیان کرد: حضرت امام، مقام معظم رهبری، آیات عظام فاضل، بهجت و صافی: سال خمسی برای حقوق بگیران؛ اولین حقوق، برای کشاورزان؛ اولین محصولی که برداشت می‌کنند و برای کسبه؛ اولین روز کار است. آیت الله مکارم نيز سال خمسی را برای همه اقشار، اولین درآمد مي داند. آیت الله سیستانی و آیت الله وحید نيز مي فرمايند: سال خمسی برای همه اقشار، اولین روز شروع به کار است.

 

حجت الاسلام داريني همچنین با بیان این نکته که اسراف و استفاده از مال در صورتی که در شأن نباشد خمس دارد گفت: حکم خمس اموالی که قبل از استفاده از آن‌ها، سال خمسی فرا می‌رسد به این شرح است: نظر مشهور: چنان‌چه آن مال در معرض استفاده باشد خمس ندارد. آیت الله سیستانی: باید خمس آن را پرداخت مگر این‌که تهیه آن در وقت نیاز حقیقی، مستلزم عسر و حرج باشد یا اتلاف مال یا وقت باشد یا مفاسد دیگر داشته باشد و وقت نیاز نتواند آن را فراهم کند و تهیه آن از قبل متعارف باشد. آیت الله وحید نيز مي فرمايند خمس دارد.

 

گفتنی است این جلسه شنبه ۱۲/۱۲/۹۱ برگزار شد و با پاسخ به سؤالات حاضرین پایان یافت.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن