اخبار واحد فرهنگی

حلیم را در موقعیت غضب و شجاعت را در جنگ بشناسید.

استاد واعظ موسوی در اولین روز از مراسم سوگواری حضرت زهرا سلام الله علیها که به همت واحد فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد به تبیین روایتی از امام صادق علیه السلام که می فرماید: “ثلاثة لا تعرف إلا في ثلاث مواطن : لا يعرف الحليم إلا عند الغضب . ولا الشجاع إلا عند الحرب . ولا الأخ إلا عند الحاجة” پرداخت.
وی با بیان این نکته که مهمترین و مقدم ترین مسأله در هستی شناخت است و این شناخت وابسته به موقعیت هاست ، شناخت را دید جامع نسبت به اطراف قضیه دانست و اذعان داشت: در بسیاری از موارد تا موقعیت ایجاد نشود نمی توان به شناخت رسید.
استاد در جمع طلاب و عموم بانوان گفت: در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها نکات بسیاری نهفته است از جمله گریه های حضرت که در جهت رسوا سازی باطل و اظهار تأسف از مصیبت وارد بر امت به خاطر دور ی از حقیقت بود.
وی در توضیح قسمت اول روایت گفت: انسان بردبار فقط در زمان غضب شناخته می شود و زمینه های عصبانیت مختلفند از جمله؛ نامناسب بودن مکان، عدم فهم صحبت ما توسط دیگران، اظهار نظر بر خلاف نظر ما و….
واعظ موسوی با استناد به سیره حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: ایشان بانویی حلیم بودند چرا که با پرسش زیاد دیگران عصبانی نمی شدند و می فرمودند از سؤال کردن خجالت نکشید چرا که برای هر سؤال مأجور می شوم .
وی خاطر نشان کرد: در روایات معمولا علم و حلم همراه یکدیگرند و شاید نکته آن این باشد که وجودانسان های عالم اتساع یافته و اطلاعات زیادی را کسب نموده اند در حالیکه دیگران آن را کسب نکردند و لذا نسبت به عالم نادانی می کنند و در این حال انسان عالم باید در مقابل جاهلین حلیم باشد و با صبوری نادانی آنها را رد کند.
استاد واعظ موسوی، جاهل را فردی معرفی کرد که احساس می کند حق با اوست و همه چیز را می داند، اجازه اتمام سخن را به دیگران نمی دهد و به سرعت قضاوت می کند و افزود: با این وجود در اطراف ما جاهلین بسیارند و ممکن است جزء افراد نزدیک ما باشند لذا لازم است در برابر آنها حلیم باشیم.
وی سپس به شرح این قسمت پرداخت که می فرماید…. ولا الشجاع الا عند الحرب و گفت: شجاعت در جایی مشخص می شود که موقعیت کاملا درک شود ؛ به عنوان مثال زمانی شجاعت حضرت زینب و حضرت زهراسلام الله علیهما شناخته می شود که شمشیر تیز ، سرهای جدا، اسارت، مستی و قدرت طلبی حاکمان، دستهای بسته علی علیه السلام ، در سوخته، قرار گرفتن پشت در و… تصور شود در این هنگام سخنرانی این دو بزرگوار در این شرایط، شجاعت آنها را می شناساند.
استاد در پایان گفت: طی کردن راه حق بر خلاف نظر جامعه نشان از شجاعت دارد، زیرا همانگونه که خداوند می فرماید: الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا…. حرکت بر اساس راه صحیح شجاعت و استقامت می طلبد و حضرت علی علیه السلام نیز می فرمایند: «لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلّة اهله» زمانی که در راه حق حرکت می کنید به خاطر رهروان کم آن وحشت نکنید.
وی شرح ادامه حدیث را به جلسه بعد موکول کرد.
این جلسه شنبه ۲۸/۱۱/۹۶ بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با حضور مدیر، مسؤولین، طلاب و عموم بانوان برگزار شد و با ذکر توسل به اهل بیت و حضرت زهرا علیهم السلام پایان یافت.

 

دانلود سخنرانی جلسه اول از کانال مدرسه

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن