اخبار واحد فرهنگی

در کارگاه سبک زندگی اسلامی بیان شد: روش‌های غیرمستقیم با عشق و صبوری به هدایت دیگران کمک می کنند.

خانم تقویان؛ کارشناس روانشناسی و کارشناس ارشد مشاور خانواده در یازدهمین جلسه از سلسله کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها بر شناخت نیازهای روانی افراد به خصوص در امر تبلیغ تأکید کرد.
وی گفت: همه شما مسلمان، شیعه و از همه مهمتر طلبه هستید و لازم است با کسب مهارتهای لازم این مسئولیت خطیر و سنگین را به خوبی انجام دهید.
استاد خاطرنشان کرد: اعتماد به نفس لازمه کار مبلّغ است و اگر ضعیف باشد باید با مشاوره و مطالعه تشویق شود و الا در تبلیغ کلامی موفق نخواهید شد. این کارشناس اضافه کرد: سعی کنید ارزش‌ها، نیازها، انگیزه‌ها و نیت‌ها را بشناسید و اصلاح کنید و از جدل و برتری جویی و تخریب پرهیز نمایید.
وی با بیان این نکته که در اعمال حج برای هر کاری باید نیت را به زبان آورد و مرور کرد، گفت: باید این درس را از حج گرفت و برای هر کاری نیت را شفاف کنیم. وی بر شناخت نیازهای روانی تأکید کرد و تصریح کرد: پشت انگیزه‌ها، نیازهای روانی است. لذا بایدنیازها را بشناسید، انگیزه‌های مادی را تقویت نکنید و به خاطر حب جاه و مقام کار نکنید.
وی گفت: شما موظفید بیشتر از دیگران خودسازی داشته باشید، مهارتها را تقویت کنید تا بتوانید مردم را جذب دین نمائید.
استاد در پاسخ به این سؤال که چگونه خود را بسازیم به آیه‌ای از سوره بقره اشاره کرد که می‌فرماید: «إتّقوا الله یعلّمکم الله…» و گفت برای طی مسیر خودسازی، تقوا پیشه کنید و از عرفا و علماء راه را بطلبید و به درگاه الهی استغاثه کنید.
وی گفت: کسی که نیتش الهی است، طبق فرمایش خداوند : «والذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا…» به راه صحیح هدایت می شوند.
تقویان بر الگو بودن و اسوه حسنه بودن تأکید کرد و افزود: الگوهای خود را بشناسید و در همه زمینه‌ها؛ مسلمانی، دختری، شاگردی و … اسوه باشید همانطور که امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شیناً» وی با بیان این نکته که یادگیری همیشه مشاهده‌ای نیست افزود: دیگران از عملکرد ما تأثیر می‌پذیرند و رفتار خود را شکل میدهند از اینرو باید الگوی رفتاری مناسبی باشیم.
وی بهداشت روانی نسبی را برای هر فرد به خصوص مبلغ ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با شناخت خود اختلالات را برطرف کنید و به تعادل روانی نزدیک شوید.
وی گفت: زن برای تربیت آفریده شده و همانگونه که خداوندبدون دخالت مستقیم ما را هدایت وتربیت می‌کند ما هم باید از روش غیرمستقیم با عشق و صبوری به هدایت دیگران کمک کنیم.
استاد ادامه داد: یکی از باورهای غلط زندگی امروز این است که «هر چه بیشتر بهتر» در حالیکه این باور از باورهای دینی ما به دور است و ما را از تعادل خارج می‌کند لذا باید خواسته ها به حد تعادل برسد.
تقویان تصریح کرد: مهارت تفکر خلاق، نقّاد، مثبت، منطقی، بدون خطاهای شناختی لازمه کار همه به خصوص مبلغین است و حوزویان باید راهکارهای جدید را در مسائل جدید ارائه دهند و ذهن باز نسبت به مسائل، خلاقیت را شکوفا می‌کند.
استاد توجه به جایگاه عواطف، همدلی، ابراز احساس و توجه به احساس مخاطب را جدی تلقی کرد و افزود: مشکلات همیشه بوده و هست و باید هیجانات مدیریت شود.
این جلسه چهارشنبه۲/۱۲/۹۶باحضور مسوولین و طلاب برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن