اخبار واحد فرهنگی

دو شیوه تربیتی «تبدیل کردن» و «تغییر نگرش» با استناد به دعای مکارم اخلاق تبیین شد.

حجت الاسلام و المسلمین  پارسا در ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق با استناد به فراز چهاردهم این دعا به راه درمان تمنّی(آرزوهای منفی)، تظنی و حسد با شیوه «تبدیل کردن عمل» پرداخت و گفت: در ابتدای این فراز انسان از خداوند می خواهد که سه صفت رذیله تمنّی، تظنّی و حسد را با جایگزین کردن فضایل از بین ببرد. ظاهرا تمنّی، زمانی در انسان رخ می دهد که خیلی از چیزها در نظر او رنگ می بازد و بی ارزش می شود درمان این درد روحی هم در جایگزین کردن این حالت با تذکر درعظمت خداوند است. تظنّی، هم به خاطر محدودیت نگاه به قدرت افراد است و این هم با جایگزین کردن تفکر در قدرت خداوند درمان می شود. حسد، هم از رذایلی است که وقتی ابراز گردد بسیار خطرناک می شود و فرد حسود هم در مقام ابراز، در حال تدبیر امور و چگونگی ابراز حسد است بنابراین درمان آن هم با جایگزینی تدبیر خداوند به دشمنان است.

این استاد در ادامه به تفاوت تمنّی با امید و رجا پرداخت و گفت: تمنّی و آرزوهای منفی زمانی است که فرد قصد رسیدن به چیزی را بدون توجه به سنّت های حاکم بر عالم دارد ولی اگر فرد برای رسیدن به خواسته هایش به سنت های الهی توجه داشته باشد و برای رسیدن به امری تلاش کند این امید و رجا محسوب می گردد که مذموم نیست.

ایشان در ادامه به ترجمه عبارات دیگر این دعا پرداخت تا این که به فراز ۱۵ رسید و بیان داشت: این فراز به ایجاد نگرش صحیح به برخی از کارها توجه دارد زیرا که توجه دادن و معرفت دهی یکی از اصول تربیتی به شمار می رود.
استاد پارسا در تشریح این اصل تربیتی با استناد به این دعا گفت: در این فراز فرد از خدا می خواهد که تن به ظلم ندهد(وَلَا أُظلَمَنَّ) و این کار با توجه به این باور است که خداوند بر دفع ظلم از بنده تواناست(و أنتَ مطیق ِللدَّفعِ عَنِّی). همچنین در همین فرازاز خداوند درخواست می شود که به کسی ظلم نکند(و لا اَظلِمَنَّ) با این نگرش که خداوند توانایی هدایت بشر را دارد.(و لا اَنتَ القَادرُ عَلَی القَبضِ مِنّی) گمراه نشدن(و لا اَضِلَّنَّ) و بی نیازی(و لا اَفتَقِرَنَّ) دو خواسته دیگر بنده از خداست با این نگرش که هدایت انسان(و قَد اَمکَنَتکَ هِدایَتی) و وسعت و برکت(وَ مِن عندک وُسعی) از جانب خداست.  

این استاد حوزه در ادامه به راه درمان انسان های طغیان یافته پرداخت و گفت: راه درمان فردی که طغیان کرده است این است که به او بگوییم آنچه را که تو داری از کجا آورده ای؟

گفتنی است این جلسه روز دوشنبه ۷ بهمن با حضور مسوؤلین مدسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار گردید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن