اخبار واحد فرهنگی

سنت الهی تعطیلی ندارد…

سومین محفل عزای امام حسین علیه السلام که در ساختمان در حال ساخت مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار گردید به روایتی از امام سجاد علیه السلام که از لسان پدر گرامیشان صادر شده است معطر شد.

حجت الاسلام عزیزی خطیب این محفل گفت: امام سجاد علیه السلام به فرزندشان امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: فرزندم همانطور که من تو را در آغوش گرفتم پدرم من را در آغوش گرفت و فرمود: از ظلم به کسی که یاریگری غیر از خدا ندارد بترس.

عزیزی در ادامه افزود: اسبق بن نباته صحابه امام علی علیه السلام در اواخر عمر مولایش با اصرار بر بالین ایشان حاضر شد تا موعظه ای بشوند. حضرت علی علیه السلام به او فرمودند: «اسبق به دست من نگاه کن.» دست حضرت لرزید و افتاد. حضرت فرمودند:«این دستی که نمی تواند خودش را نگه دارد یک زمانی با همین دست در خیبر را کندم ولی امروز نمی تواند خودش را نگه دارد. برو و برای همچنین روزی کاری کن.»

این استاد بیان داشت: روایت امام سجاد علیه السلام دو پیام دارد یک پیام به قلدرها و ظالمان است که از آه مظلوم بترسند و یک پیام هم برای ما دارد، خانمی که همسرش به او ظلم می کند و پناهی جز خدا ندارد، کارگری که به جز خدا پناهی ندارد، آقایی که دچار ظلم خانمش است و ….

استاد عزیزی گفت: بر اساس سنت الهی، خداوند از مظلومین دفاع می کند.

این خطیب توانمند ادامه داد: اگر کسی در جایی خدمتی و کمکی کند در دستگاه الهی جواب داده می شود همانطور که جواب ظالم داده می شود. چون سنت الهی تعطیلی ندارد.

این استاد به استناد آیه «مَثَلُ الَّذینَ یُنفِقونَ اَمولَهُم فی سَبیلِ اللهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ اَنبَتَت سَبعَ سَنابِلَ فی كُلِّ سُنبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» ادامه داد کسی که یک درهم انفاق کند هفتصد برابر خداوند به او بر می گرداند.

وی اظهار داشت: «سنت الهی مربوط به یک مقطع خاص نیست.» و در ادامه داستان عمرو علاء و قحطی مکه را بیان داشت و گفت: در تاریخ آمده است در شهر مکه قحطی شد و چند سال هم طول کشید. جوانمردی پیدا شد به نام عمرو علاء که ثروتش را آورد به میدان. به کارگرهایش گفت که از فلسطین آرد بخرند، نان پخته کنند و بین مردم توزیع کنند. بعد از آن به این هم بسنده نکرد، شترهایش را هم ذبح کرد، آبگوشت درست کردند و به فقرا دادند.

عزیزی ادامه داد: عمرو علاءخودش نان خشک را خرد می کرد و داخل آبگوشت می ریخت و به فقرا می داد و به همین دلیل معروف شد به هاشم یعنی شکننده؛ این اقدام او باعث شد هاشم بشود جد سادات امروزی.

وی افزود: پاداش خداوند به هاشم
دو چیز بود: پاکترین انسان ها را در نسل او قرار داد و دیگری این بود که تا روز قیامت نسل او رنگ فقر را نبینند و یک پنجم مال مردم هدیه به نسل او شد. (عزت و آبرومندی)

عزیزی تصریح کرد: در همان زمان هاشم، بنی امیه.اموال خود را به چند برابر قیمت به مردم می فروختند.

این استاد افزود: در عصر کنونی اگر نمی توانیم انفاق کنیم حداقل می توانیم جلوی اسراف ها و زیاده خواهی ها را بگیریم.

ایشان بیان داشت: در زمان شهادت روی کتف های امام حسین علیه السلام آثار کوفتگی دیده می شد و این آثار حمل غذا برای نیازمندان در مدینه بود. بنابراین حسینیون باید همتی این چنینی داشته باشند.

حجت الاسلام عزیزی ادامه داد: محاسبه انفاق و ایثار بر عهده خداست.

وی در پایان از تمام شرکت کنندگان درخواست کرد با همت خود در بازسازی ساختمان اصلی مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها، بار دیگر این مکان را احیا نمایند.

گفتنی این مراسم معنوی روز جمعه ۳۰ شهریور با حضور مسوولین، اساتید، طلاب و سایر بانوان عزادار حسینی با قرائت زیارت عاشورا شروع شد و با سخنرانی و ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام ادامه یافت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن