اخبار واحد فرهنگی

کریمه اهل بیت علیهم السلام الگویی کامل برای تمامی اقشار جامعه است.

در ویژه برنامه میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شد: کریمه اهل بیت علیهم السلام الگویی کامل برای تمامی اقشار جامعه است.
همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت جشن ویژه این ایام در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد.
خانم پارسایی راد؛ مدیر این مدرسه ضمن تبریک این ایام به تبیین مقام رفیع حضرت معصومه سلام الله علیها اشاره کرد و این بانو را نه تنها برای دختران بلکه الگویی کامل برای همه مسلمانان دانست.
وی سپس از جایگاه علمی حضرت یاد کرد و افزود:  حضرت فاطمه معصومه عليها السلام  تحت آموزش پدر و مادر و برادر بزرگوارشان با معارف اسلامي آشنا شدند و به سرعت مراحل رشد علمي را پيموده و به مراحل بالاي علوم ديني به گونه اي دست يافتند به گونه ای  که از ايشان به عنوان يکي از «بانوان عالم شيعه» ياد مي شود.
پارسایی راد ادامه اد:این بانوی عالمه گاه در نبود پدر به پرسش شیعیان جواب می داد، و آنچنان آنها را قانع می نمود که مدال بلند «فداها ابوها؛پدرش فدایش باد»را از پدرش دریافت نمود و گاه به صورت نقل حدیث آن علوم را از خود به یادگار گذاشته است، زیرا از پیامبر اسلام آموخته بود که فرمود: «من تعلّم حدیثنی اثنین ینفع بهما نفسه او یعلّمها غیره فینتفع بهما کان خیراً له من عبادة ستین سنةً؛ کسی که دو روایت بیاموزد و خود از آن بهره برد و یا به دیگری بیاموزد، تا او سود برد، برایش از عبادت شصت سال بهتر خواهد بود.» لذا هم خود احادیث فراوان را از پدر و برادر بزرگوارش فرا گرفت و هم با همه اختناق و سختگیریها روایاتی را برای مردم نقل نموده است.
این استاد تصریح کرد: اگر چه شرايط سخت و اختناق موجود در زمان زندگي آن حضرت، مانع از ثبت کامل فعاليت ها و فضايل خاندان اهل بيت(عليه السلام) شده بود؛ با اين همه، اطلاعاتي که از فعاليت علمي حضرت معصومه (عليها السلام) بر جاي مانده، بيانگر جايگاه والا و عظمت علمي آن حضرت است.
وی یادآور شد: با توجه به جو موجود در آن دوران و پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا علیه السلام توسط مأمون، احادیثی که از این بانو نقل شده  همچون حدیث منزلت، حدیث غدیرو…عموما درباره جایگاه امامت و ولایت پذیری و متناسب با همان دوران است و نشان از آگاهی عمیق و ژرف آن بانو نسبت به اوضاع زمانه است.
پارسایی راد در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت معصومه سلام الله علیها با وجود تأکید اسلام بر ازدواج، تشکیل خانواده ندادند گفت: نظرات مختلفی دراین باره داده شده از جمله ؛ وصیت پدربر عدم ازدواج ایشان، نبود همسر متناسب و هم كفو، وجود اختناق شدید هارونی و مأمونی كه باعث شد احدی جرئت نكند به راحتی به خانه موسی بن جعفر و بعد از او فرزندش علیهما السلام رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد، که نظر اول و دوم قابل قبول نیست و تنها دلیلی که میتوان پذیرفت اختناق شدید آن زمان است.
وی بر تحقیق و پژوهش در زندگی این بانوی کریم توصیه کرد و از طلاب خواست درباره زندگی حضرت و جایگاه علمی و معرفتی  ایشان تحقیق کنند و حضرت را به عنوان الگویی تمام عیار به تماهی اقشار جامعه معرفی نمایند.
این جلسه سه شنبه ۳/۵/۹۶ با حضور طلاب و مسئولین مدرسه برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن