پایان نامه

ارزش صبر و استقامت در قرآن و سنت و پيا مدهاي فردي و اجتماعي آن

عنوان تحقیق: ارزش صبر و استقامت در قرآن و سنت و پيا مدهاي فردي و اجتماعي آن

نام خانوادگی:حيدر زاده عبدل آباد

نام : منيره

تاریخ دفاع:تابستان ۱۳۸۴

نام استاد: حجه الاسلام وحيد قنبري راد

واژگان کلیدی:

مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 

 

چكيده

غلبه بر اميال نفساني و شيطاني در عرصه هاي طاعت الهي، اجتناب از معصيت الهي و تحمل مشكلات و سختيهاي دنيوي در پرتو خويشتن داري و مقاومت وتوكل بر ذات اقدس خالق مهربان امكان پذير است بدين جهت در اين رساله به معناي صبر و استقامت و راههاي به دست آوردن و به عوامل مؤثر بر آن پرداخته شده است.

وراثت، تربيت، محيط، تغذيه و فطرت از عوامل موثر و بنيادي صبور و مقاوم بودن انسان است، آثار وراثتي، راهكارهاي صبور و مقاوم تربيت كردن فرزند و نقش اجتماع و در بخش عوامل موثر در صبور و مقاوم بيان شده است.

تعميق باورها از راههاي به دست آوردن حسنات اخلاقي از جمله سر رشته ي آنها يعني صبر و استقامت است كه تنها با داشتن اين صفت نيل به اهداف انساني مقدور مي باشد. دانستن حقيقت بندگي، حضور خدا و تقويت وجدان اخلاقي، تفكر در پيادمدهاي گناه و مزين شدن به صفت حيا و عفت از راهكارهاي عملي حصول صبر و استقامت در اطاعت الهي و اجتناب از معاصي مي باشد….

لازم به ذكر است براي تدوين اين نوشتار از منابع مختلف كتاب هاي تفسيري، اخلاقي، لغوي و اعتقادي و CDجامع الاحاديث نيز بهره گرفته شده است.

اين تحقيق از هفت بخش تشكيل شده است كه به ترتيب عبارتند از بخش اول: مفهوم صبر و استقامت، بخش دوم: حقيقت، اقسام و مراتب صبر، بخش سوم: اهميت صبر و استقامت در قرآن و سنت، بخش چهارم: فلسفه صبر و استقامت، بخش پنجم: عوامل موثر بر صبر و استقامت، بخش ششم: راههاي تحصيل صبر و استقامت و بخش هفتم: پيامدهاي فردي و اجتماعي صبر و استقامت.

نتيجه حاصله از اين تحقيق اين است كه تحصيل بنيادي اين صفت با مراقبت هاي قبل از ازدواج والدين شروع مي شود كه در دوره نوجواني و جواني با تعميق باورهاي ديني، اعتقاد به عقل و حكمت الهي و تقويت ظرفيت و عاقلانه انديشيدن و پذيرش واقعيت كنوني و نگرش مثبت و … ادامه پيدا مي كند، تلاش براي تعمق ايمان، موجب تغيير موضع گيري انسان نسبت به خود و رابطه اش با خدا(اطاعت الهي، معصيت الهي)، مردم، مشكلات زندگي خواهد گرديد

نكته اي كه در اين بحث قابل تأمل است، ثبات و استقامت در دگرگوني هاي اوضاع است چرا كه در حالت عادي همه خوب و صالح هستند وليكن در بحران هاي مختلف( فكري، خانوادگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي)، خويشتن داري و مقاومت محك زننده ايمان انسان به خداوند قادر و متعال است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن