پایان نامه

بررسي تواضع در آيات و روايات و آثار و پيامدهاي آن

عنوان تحقیق: بررسي تواضع در آيات و روايات و آثار و پيامدهاي آن

نام خانوادگی:صنعتي

نام : فاطمه

تاریخ دفاع:بهار۸۷

نام استاد: خانم صفيه گوهر شادي

واژگان کلیدی: تحقيق: تواضع، تکبر.

 

مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

چــكــيــده

موضوع تحقيق «بررسي تواضع در آيات و روايات و آثار و پيامدهاي آن» مي‌باشد كه هدف از انتخاب اين موضوع آشنايي با ماهيت تواضع و چگونگي بهره‌مندي از آن مي‌باشد. چرا كه «تواضع» يكي از امور اخلاقي بسيار مهم و موثر در زندگي فردي و اجتماعي انسان مي‌باشد.

در اين نوشتار كه در سه بخش تنظيم شده است به بررسي مفهوم تواضع و ابعاد مختلف آن پرداخته‌ايم؛ در بخش اول مفهوم شناسي تواضع را مورد بررسي قرار داده‌ايم و آن را از ديدگاه لغت و اصطلاح تبيين نموده‌ايم. در ادامه اقسام تواضع را مورد بررسي قرار داده‌ايم و در نهايت به بررسي مفهوم تکبر، اقسام تکبر، راه­هاي درمان تکبر و نشانه­هاي تکبر پرداخته­ شده است.

در بخش دوم ويژگي­هاي انسان متواضع، آثار و پيامدهاي تواضع و عوامل ايجاد تواضع را مورد بررسي قرار داده‌ايم. در بخش سوم به تواضع در سيره­ي پيامبران و اهل بيت :، و تواضع در سيره ياران اهل­بيت و تواضع در سيره بزرگان دانش پرداخته­ شده است.

در تهيه و تدوين مطالب سعي شده است از كتب معتبر اخلاقي و حديثي استفاده گردد تا مطالب از جامعيت و اتقان كافي برخوردار باشد.

از نتايج تحقيق مي‌توان به موارد ذيل اشاره نمود:

۱. تواضع به معناي فروتني و خاکساري است که سرچشمه و اساس همه خوبيهاست.

۲. تواضع امري اکتسابي است و در برخي افراد ذاتي است. يعني آن­ها که سرشتشان از عليين است ذاتاً متخلّق به اين صفت پسنديده هستند.

۳. تواضع هميشه و در برابر همه افراد پسنديده نيست، بلکه در بعضي از موارد مذموم و نکوهش شده است. از قبيل تواضع در برابر کافران، متکبران، ظالمان، فاسقان، قدرتمندان و ثروتمندان که فروتني با آن­ها جايز نيست.

۴. تواضع نقش سازنده­اي در زندگي فردي و اجتماعي انسان­ها دارد، اگر اين اخلاق پسنديده در جامعه نهادينه شود بسياري از درگيري­ها و دشمني­ها از بين مي­رود.

۵. تواضع داراي آثار و پيامدهاي با ارزشي است که از جمله مي­توان به جلب محبت، فزون شدن دانش و حکمت، کامل شدن عقل و شکوفا شدن استعدادهاي نهفته و قرار گرفتن در زمره بندگان خاص خداوند متعال مي­باشد.

۶. چنانچه اين صفت والا و ارزشمند در وجود آدمي نهادينه شود، انسان متخلق به همه فضايل اخلاقي خواهد شد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن