اخبار واحد فرهنگی

برگزاری نشست اخلاقی با حضور حجت الاسلام و المسلمین نصیری فرد…اخلاق ملکه ای است که در عقل سلیم وجود دارد و به رفتار تبدیل می شود اما متاسفانه غالبا در نشستهای اخلاقی مطالب کلی بیان می شود وهیچ اشاره ای به تکنیک های کسب فضائل و دور کردن رذائل اخلاقی نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین نصیری فرد؛ دبیر کنگره نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی و رئیس مجمع جهانی تمدن نوین اسلامی در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مشهد به تبیین هوش معنوی و شاخصه های آن پرداخت.
وی پس از استماع گزارشی از تاریخچه و روند برنامه های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و تبلیغی مدرسه که توسط مدیر مدرسه؛ سرکار خانم پارسایی راد ارائه شد به ایراد سخن پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین نصیری فرد در تعریف کاربردی اخلاق گفت: اخلاق ملکه ای است که در عقل سلیم وجود دارد و به رفتار تبدیل می شود اما متاسفانه غالبا در نشستهای اخلاقی مطالب کلی بیان می شود وهیچ اشاره ای به تکنیک های کسب فضائل و دور کردن رذائل اخلاقی نمی شود.
استاد نصیری فرد تصریح کرد: بسیاری ازمشکلات موجود در خانواده ها حاصل عدم آگاهی از مهارت های زندگی از جمله؛ همدلی ، ارتباط بین فردی، تفکر خلاق و نقاد ،مدیریت احساسات و عواطف و… است و برای برون رفت از این مشکلات لازم است این مهارتها کسب شود.
رئیس مجمع جهانی تمدن در ادامه به انواع هوش اشاره کرد و افزود: انواع هوش ها عبارتند از: هوش pq هوش جسمی،
هوش منطقی یا(ریاضی) iq ، هوش عاطفی و احساسی eq، هوش معنوی یا sq که برای نهادینه کردن فضایل اخلاقی باید هوش معنوی خود را تقویت کرد.
وی با بیان این نکته که خداوند تمام هوش ها را به انسان ارزانی داشته و مدیریت آن را بر عهده ی هوش معنوی گذاشته تا برای انسان ثمر بخش باشد گفت: تنهاهوش معنوی می تواند تمام دستوراتی که در حوزه ی اخلاقی برای جسم وارد شده است (هوش pq) کنترل نماید.
استاد اذعان داشت: هوش عاطفی اگر تحت کنترل هوش معنوی نباشد با مشکلات عدیده ای از جمله رواج ارتباطلات خارج از محدوده شرع روبه رو خواهیم بود و یکی از دلایل رواج بی رویه ی ارتباطات نامشروع در جامعه، در دسترس بودن فضا برای ابراز احساسات است چرا که گسترش فضای مجازی راه را برای ابراز عواطف هموار نموده و در پی آن مشکلات خانوادگی و از هم گسستگی روابط عاطفی بین اعضای خانواده بخصوص زوجین افزایش یافته است که علاج این مشکل تنها در تقویت هوش معنوی و کنترل و مدیریت احساسات است.
استاد در ادامه به ویژگی های افراد دارای هوش معنوی اشاره کرد و گفت: این افراد از قدرت ذهنی بالایی برخوردار هستند زیرا هوش معنوی باعث افزایش iq نیز می شود و علاوه براین افراد دارای هوش معنوی بالا از شکست ها و ناکامی ها نمی هراسند چرا که میتوانند احساسات خود را مدیریت کنند.
استاد نصیری فرد قدرت تاب آوری بالا در مواجهه با سختی ها و مشکلات را از دیگر شاخصه های افراد دارای هوش معنوی بالا دانست و افزود: متاسفانه امروزه پدر مادرها به تمام خواسته های فرزندان خود جواب مثبت میدهند و این مساله باعث کاهش قدرت تاب آوری فرزندان میشود.
وی در توضیح چهارمین ویژگی افراد دارای هوش معنوی اینگونه گفت: این افراد به راحتی با هر جمعیتی همرنگ نمی شوند، چرا که هوش معنوی به آنها کمک می کند تا عمل درست از نادرست را تشخیص دهند و دنباله رو جماعت نباشند.
این جلسه با حضور مسوول دفتر امور خواهران؛ سرکار خانم اعدادی سه شنبه ۳۰/۹/۱۴۰۰برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن