اخبار واحد پژوهشاخبار واحد فرهنگی

برگزاری اولین نشست از سلسله جلسات تبیین مبانی و شبهات ولایت فقیه…اولین جلسه از سلسله جلسات تبیین مبانی و شبهات ولایت فقیه با حضور حجت الاسلام و المسلمین الهی پارسا در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد.

اولین جلسه از سلسله جلسات تبیین مبانی و شبهات ولایت فقیه با حضور حجت الاسلام و المسلمین الهی پارسا در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد.
استاد در این جلسه ابتدا به تعریف لغوی و اصطلاحی ولایت فقیه پرداخت وگفت: ولایت فقیه از دو واژه ولایت و فقه تشکیل شده که ولایت در لغت به معنای قرب و نزدیکی دو چیز به گونه‌ای که فاصله‌ای بین آنها نباشد و فقه در لغت به معنای فهم و ادراک است .
استاد ادامه داد: ولایت در اصطلاح به معنای استیلائ و اعمال سلطه و تصرف در شئونات زندگی افراد است که شامل ولایت فرد بر فرد، افراد بر اشیائ و ولایت فرد برجامعه است و فقه در اصطلاح به مجموعه دین اعم از عقاید، احکام و اخلاق و همچنین به دانش احکام و مقررات به طور خاص گفته می شود.
حجت الاسلام الهی پارسا تصریح کرد: ولی فقیه کسی است که از دیدگاه اسلام واجد شرایط فهم و ادراک مقررات، احکام شرعی و اسلامی برای زعامت، رهبری و اداره جامعه اسلامی است، لذا در پاسخ به کسانی که معتقدند الزامی بر حضور ولی فقیه برای حاکمیت جامعه نیست باید گفت از آنجا که جامعه اسلامی است و مردم مقید به احکام دین اسلام هستند لذا باید در راس آن فردی اسلام شناس قرار داشته باشد .
استاد اذعان داشت: نصب ولایت فقیه از طرف خداوند انجام می شود ،چرا که هیچکس حق ولایت بر دیگری را ندارد مگر اینکه از طرف خداوند منصوب شود از این رو خداوند عنوان و شخصیت حقوقی فقیه را به ولایت منصوب می کرده است.
وی در ادامه به بحث ولایت مطلقه و مقیده اشاره کرد و گفت: ولایت مقیده فقیه به معنای ولایت بر قسمت محدودی از شئونات جامعه است امام ولایت مطلقه که ما به آن اعتقاد داریم به معنای ولایت بر تمام شئونات اجتماعی جامعه است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ولی فقیه فردیست که از نظر علم و تقوا و مدیریت جامعه شباهت بیشتری به معصوم علیه السلام دارد و در تدبیر امور جامعه تمامی اختیارات امام معصوم را داراست .
لازم به ذکر است این جلسه یکشنبه ۱۸/۷/۱۴۰۰به صورت حضوری و مجازی، با حضور مدیر، مسوولین و طلاب برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن