اخبار واحد فرهنگی

روش تبلیغی پیامبر اکرم صلوات الله علیه تبیین شد. خانم رثایی؛ استاد اخلاق حوزه در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مشهد در ایام میلاد پیامبر صلی الله علیه و آله به بیان نکاتی درباره ی روش تبلیغی حضرت پرداخت.

روش تبلیغی پیامبر اکرم صلوات الله علیه تبیین شد.

خانم رثایی؛ استاد اخلاق حوزه در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مشهد در ایام میلاد پیامبر صلی الله علیه و آله به بیان نکاتی درباره ی روش تبلیغی حضرت پرداخت.

وی با بیان این نکته که تهذیب نفس هدف اولیه ورود به حوزه است گفت: در این مسیر بعد از خودسازی باید برای رشد فکری و دینی خانواده و پس از آن جامعه اهتمام ورزید و نسبت به همه اقشار جامعه احساس مسؤولیت کرد.
استاد در ادامه به ارائه راهکارهایی برای کسب موفقیت در تبلیغ پرداخت و به سیره تبلیغی پیامبر اکرم “صلوات الله علیه ” استناد کرد و افزود: مخاطب شناسی ، توجه به ظرفیت و سطح فهم و درک مخاطب، شناخت شرایط زمان و مکان و کم و گزیده گویی از جمله مهمترین مسائلی است که حضرت به آن توجه ویژه داشتند.

استاد در همین زمینه به حدیثی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه اشاره کرد که می فرمایند: ««إنَّا مَعَاشِرَ الانْبِيَآءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَي‌ قَدْرِ عُقُولِهِمْ» همانا انبیاء به اندازه سطح عقل مردم با آنها معاشرت می کردند.
وی ادامه داد: اگر چه جامعه زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از گروههای متعدد با خصوصیات متفاوت تشکیل شده بود پیامبر صلوات الله علیه باهر گروه طبق ظرفیت و سطح درک آنها معاشرت می کردند و با تمام وجود و دقت به سخن مردم گوش می دادند، لذا مبلغین هم که دنباله رو راه انبیاء هستند باید به این نکته توجه وافر داشته باشند.

استاد با بیان این نکته که مبلغین و علماء باید با عمل به دستورات دین و اخلاق پسندیده جاذبه ایجاد کنند گفت: گاهی برخی علما راه صحیح را به دیگران نشان داده و به سوی خدا دعوت می کنند اما به آنچه گفتند عمل نمی کنند و این افراد جزء پشیمان ترین افراد در جهنم هستند همچنانکه پیامبر اکرم صلوات الله علیه می فرمایند: اَلْعُلَمَاءُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ رَجُلٌ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ اَلنَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ بِرِيحِ اَلْعَالِمِ اَلتَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ اَلنَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ وَ أَطَاعَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ “..
دانشمندان بر دو گروهند: يكي دانشمندي كه بعلم خود عمل می كند که اين چنين فردی رستگار است و ديگري دانشمندي كه به علم خود عمل نمیکند و اين دانشمند در هلاكت است: همانا اهل جهنم از بوي عالم بي عمل در آزارند و همانا پشيمان تر و پر حسرت ترين اهل جهنم كسي است كه بنده اي را بسوي خداي عز و جل خوانده و آن بنده دعوت او را اجابت نموده و سخن وي را پذيرفته و اطاعت خدا نموده است.
.
،وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر طلبه بتواند در مسیر طلبگی، سیره پیغمبر اکرم صلوات الله علیه را الگو قرار دهد، مردم آنچنان جذب او می شوند که ناخود آگاه عاشق کمالات اومی شوند و الا بدون این خط سیر توفیقی برای او حاصل نخواهد شد.
این نشست سه شنبه۴/۸/۱۴۰۰ با حضور مدیر، مسوولین و طلاب به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن