اخبار تحصیلات تکمیلیاخبار واحد آموزش

حجت الاسلام والمسلمین نظافت: شیطان و نفس اماره؛ مهمترین دشمن انسان حجت الاسلام والمسلمین نظافت؛ مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و عضو کمیسیون اخلاق و فرهنگ شورای عالی حوزه در بازدیدی که اعضای این کمیسیون از مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها داشتند به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت؛ مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و عضو کمیسیون اخلاق و فرهنگ شورای عالی حوزه در بازدیدی که اعضای این کمیسیون از مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها داشتند به ایراد سخن پرداخت.
وی در جمع طلاب این مدرسه در مقطع تحصیلات تکمیلی رشته اخلاق و تربیت اسلامی به فرمایشی از امیرالمومنین علیه السلام اشاره کرد که می فرمایند:
بُؤْساً لَكُمْ، لَقَدْ ضَرَّكُمْ مَنْ غَرَّكُمْ. فَقِيلَ لَهُ مَنْ غَرَّهُمْ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ؟ فَقَالَ الشَّيْطَانُ الْمُضِلُّ وَ الْأَنْفُسُ الْأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ؛ غَرَّتْهُمْ بِالْأَمَانِيِّ وَ فَسَحَتْ لَهُمْ بِالْمَعَاصِي وَ وَعَدَتْهُمُ و گفت:
گفتار فوق را امام عليه السلام زمانى بيان كرد كه با ياران خود از كنار كشته هاى خوارج مى گذشت، فرمود: «بدا به حال شما، به يقين كسى كه شما را فريب داد به شما ضرر زد»؛
«بؤس» در اصل به معناى ضرر و شدت است و جمله «بُؤساً لَكُمْ» نفرين درباره خوارج نهروان است كه گرفتار شدت و زيان شوند. «غَرّكم» از ماده «غرور» به معناى فريب است. در اينجا بعضى از حاضران از امام عليه السلام توضيح خواستند و عرض كردند: چه كسى آنها را فريب داد؟ امام عليه السلام در پاسخ فرمود: «شيطان گمراه كننده و نفس امر کننده به بدى»؛
وی ادامه داد: انسان دو دشمن فريبكار دارد: يكى از برون و ديگرى از درون، شیطان و نفس غرور ( بسیار فریبنده) هستند و شیطان برای هر فردی نسخه خاص دارد، لذا شیطان اعلم العلمائ است و البته هجوم شیطان برای افرادی که تقوای الهی را پیشه کنند بر عکس عمل میکند و انسان را به بصیرت می رساند.
استاد نظافت با تاکید بر مراقبت در مقابل این دو دشمن تصریح کرد: شیطان از طریق کارهای به ظاهر مذهبی مومنین را فریب می دهد، لذا برای مقابله با نفس اگر بین انجام دو کار خوب قرار گرفتید، کاری را انجام دهید که با میل شما مطابقت ندارد،چرا که اثر سازندگی آن بیشتر است.
وی در پایان بر رشد و تربیت نفس توصیه کرد و گفت: تا تربیت نشویم نمی توانیم دیگران را تربیت کنیم و مهمترین رشته و مهمترین نیاز جامعه تربیت و اخلاق است که امید است بتوانیم در این زمینه منشا اثر باشیم.
این جلسه دوشنبه ۱/۹/۱۴۰۰با حضور اعضای کمیسیون اخلاق و فرهنگ شورای عالی حوزه، مدیر، مسوولین، اساتید و طلاب سطح ۳ مدرسه برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن