اخبار تحصیلات تکمیلیاخبار واحد آموزش

حجت الاسلام و المسلمین حسینی فقیه؛ استاد حوزه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید ویژه طلاب سطح ۳ مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها بر فهم عمیق دین تاکید کرد…

حجت الاسلام و المسلمین حسینی فقیه؛ استاد حوزه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید ویژه طلاب سطح ۳ مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها بر فهم عمیق دین تاکید کرد.
وی با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره توبه که می فرماید:”وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ” گفت: کلمه” لولا” تحضیضیه است و خداوند مومنین را سرزنش می کند که چرا عده ای کوچ نمی کنند تا در دین تفقه پیدا کنند و مراد از تفقه حصول فهم عمیق در دین است.
این استاددر پاسخ به این سؤال که در کدامیک از دروس باید فهم عمیق ایجاد شود تصریح کرد: در مجموعه نظام جامع و هماهنگ دین باید فهم عمیق ایجاد شود زیرا دین مجموعه ای نظام واره است و برای رسیدن به هدف که همان انذار دیگران است لازم است تمامی دروس از جمله ؛ ادبیات عرب، اصول، فقه، منطق و… به خوبی خوانده شود.
حجت الاسلام حسینی فقیه مجموعه دین را دارای سه ضلع؛ اعتقادات و باورها، اخلاق و فقه دانست و ادامه داد: دین مرکب است مجموعه معارف نظری و عقیدتی، احکام و قوانین عملی و دستورات اخلاقی در ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی است که سازگار با عقل و فطرت انسانی بوده و در صورت پیاده شدن به طور کامل، سعادت و رستگاری دنیوی و اخروی انسان را تأمین می‏کند.
به گفته این استاد، در آموزه های اخلاقی هم باید نگاه فقیهانه، علم به موضوع، علم به حکم، علم به زمان و مکان وجود داشته باشد ضمن اینکه اخلاق عملی مبتنی بر اخلاق نظری است و اگر در اخلاق نظری فهم عمیق ایجاد نشود در عمل هم دچار مشکل خواهیم شد.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه درباره خوبیها و بدیها ، فضایل اخلاقی را فطری دانست و اینگونه گفت: فعل خوب آن است که نفس پاک انسان با انجام آن آرامش و اطمینان می یابد و بالعکس گناه و بدی فعلی است که در قلب اضطراب و تردید ایجاد می کند.
استاد حسینی فقیه ، همه علوم را به عنوان مقدمه عمل معرفی کرد و گفت: کسی که به خاطر خدا یاد بگیرد، عمل کند و به دیگران یاد دهد در ملکوت آسمانها با صفت عظیم یاد می شود همچنانکه امام صادق علیه السلام می فرمایند:مَن تَعَلَّمَ للّه ِِ و عَمِلَ للّه ِِ و عَلَّمَ للّه ِِ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما
این مراسم یکشنبه ۲۸/۶/۱۴۰۰ با حضور مدیر، مسوولین و طلاب سطح ۳ برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن