پایان نامه

رابطه عدل الهي با شرور

عنوان تحقیق: رابطه عدل الهي با شرور

نام خانوادگی: عباس زاده سرشوري

نام : زهرا

تاریخ دفاع: بهار ۸۴

نام استاد: سركار خانم وحیده فخار نوغاني

واژگان کلیدی: عدل، عدل الهي، شر

مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 

 

چکیده

یکی از مسائل مهمی که در مطالعات دینی مورد توجه بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است مسأ له عدل الهی و وجود شرور درجهان می باشد . در این پژوهش ابتدا مسأله عدل الهی و اثبات آن و سپس شبهات وارد بر این اصل اعتقادی مورد بررسی قرار گرفته است .

در این تحقیق کتابهای کلامی و نظریات متکلمین ملاک کار و مد نظر بوده است . لذا به تبعیت از قدما بعد از مقدمه ، به تاریخچه بحث عدل پرداخته وازآنجایی که عدل الهی علاوه بر اصل اعتقادی از صفات واجب تعالی می باشد در بخش دوم بحث تقسیم بندی صفات خداوند و جایگاه صفت عدل در این تقسیم بندی مطرح شده است . در بخش سوم به تعاریف عدل از نظر لغوی و اصطلاحی از دیدگاه متکلمین و حکما پرداخته شده است . دربخش چهارم به دلیل اینکه اساس اختلاف در مسأ له عدل ، بحث حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال است ، لذا توضیحی پیرامون حسن و قبح داده شده ، آن را اثبات کرده ایم و دربخش بعد به براهین ارائه شده در باب عدل الهی اشاره شده است .

دربخش ششم شبهات وارد بر عدل الهی بیان شده ، پاسخ های داده شده توسط متکلمین و فلاسفه درج گردیده است . نتایج بدست آمده از بررسی ها به این صورت است که؛

اولاً : عدل الهی به معانی رایج ( تساوی ،موزون بودن ،رعایت حقو ق افراد) مصداق ندارد . بلکه عدل الهی طبق نظر متکلمین یعنی خداوند هر آن چه را واجب است انجام می دهد و کار قبیح و ناشایست از او سر نمی زند . طبق نظر حکما ، یعنی خداوند در افاضه وجود ، استحقاق ها را رعایت می کند .

 

 

ثانیاً : هر ظلمی که به افراد بی گناه توسط ظالمان وارد می شود در سرای دیگرجبران خواهد شد و همچنین درد ها و رنج ها و ناملایماتی هم که دست انسان در کار نیست به طریق اولی از طرف خداوند جبران می شود . درهرصورت چون پایان این ناملایمات به نفع انسان و پل ترقی انسان محسوب می شود ، لذا شری در کار نیست و همه خیر است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن