پایان نامه

روش شناسی تبلیغ در سیره حضرت ابراهیم علیه السلام

عنوان تحقیق: روش شناسی تبلیغ در سیره حضرت ابراهیم علیه السلام

نام خانوادگی: جعفری

نام : فاطمه

تاریخ دفاع: تابستان ۸۴

نام استاد: طلا بزی

واژگان کلیدی: اسوه، شیوه، دعوت، تبلیغ

مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 

چکیده:

شناخت زوایای زندگی درس آموز و حیات عبرت انگیز انبیاء واولیای الهی از مهم ترین وظایف دانش پژوهان دین باور است. از دل هر گفتار وکردار این چهره های درخشان چشمه ای جوشان از معرفت وایمان جاری است وهر قطره از این دریا زاینده بسی معرفت ها وایمان هاست.

قرآن کریم به مثابه کتاب هدایت بشر وکامل ترین مرام نامه دعوت وتبلیغ، چونان ذره بینی ژرف نگر به کاوش در این زندگی های سراسر درس وعبرت پرداخته وبا اشاره یا تشریح جنبه هایی از حیات شخصیت های برجسته تاریخ دین و ایمان نکته ها ودرس های ارزشمندی به ابنای بشر گفته ودرهای گرانبهایی برای انسان های کمال جو وجمال طلب آماده کرده است.

قرآن با این کاوش ژرف و وسیع، هم به معلمان بشر درس هایی کارساز و هم به مربیانش رهنمود های روشنگر ارائه کرده است؛ هم به مصلحان انسانیت راهکار های رفع تباهی را ارزانی داشته وهم به مبلغان هدایت گستر شیوه های دعوت وترویج دین را آموخته است وبدین ترتیب، شیوه های هدایتی این واپسین کتاب آسمانی وآخرین سند شرایع وحیانی، همه دست اندر کاران تعلیم وتربیت، ارشاد، دعوت، اصلاح وتبلیغ را به کار می آید.

از آن جا که یکی از شیوه های برجسته تبلیغی قرآن، چهره پردازی ومعرفی اسوه های حسنه است که به سان چشمه های نور، کام عطشناک هدایت جویان را سیراب نمایند؛ این رساله به معرفی یکی از اسوه های قرآن پرداخته که از دو بخش تشکیل یافته است.

بخش اول: به شیوه های تبلیغی وروش شناسی در سیره حضرت ابراهیم علیه السلام پرداخته است.

بخش دوم: به بررسی وتحلیل زندگی حضرت ابراهیم علیه السلام از نظر قرآن وحوادثی که در دوران ایشان اتفاق افتاده ومحورهای دعوت وشیوه های تبلیغ پرداخته است وتلاش گردیده علاوه بر بیان سرگذشت وتحلیل زندگی خصوصی به بازکاوی روش هدایتی حضرت ابراهیم علیه السلام پرداخته شود.

هدف از بیان شیوه های تبلیغی برگرفته از قرآن، مقایسه آن با شیوه های رایج در جهان امروز می باشد وبیان این که شیوه هایی که از قرآن استخراج می شود وعاملین آن پیامبران هستند، حتما پایدارتر از شیوه های امروزی خواهند بود.

بررسی ونقد مصادیقی که در قرآن به عنوان الگو واسوه کامل مطرح شده از جمله کارهایی است که در حوزه قرآن کمتر انجام شده وکنکاش وبازکاوی این وقایع واسوه ها وداروهای جانبخش در عرصه های مهم علمی وزندگی، که در این تحقیق بدان پرداخته شده است.

منابع استفاده شده بیشتر آیات وروایات برگرفته از قرآن کریم می باشد وکتاب های تاریخی وقصص قرآن که تا حدودی سرگذشت وزندگی وزندگی خصوصی، اجتماعی واقتصادی حضرت ابراهیم علیه السلام را بیان نموده است.

نتيجه اينكه يافتن راه حل براي معضلات خانوادگي و اجتماعي در اين دنياي كنوني كه وسايل تبليغاتي مدرن دنيا فكر بشر را احاطه كرده است و نجات اهل جوان از شبهات روز مره از نيازهايي است كه ما را به سمت اينگونه تحقيقات سوق مي دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن