پایان نامه

زهد از ديدگاه قرآن و سنت و آثار و پيامدهاي فردي و اجتماعي آن

عنوان تحقیق:زهد از ديدگاه قرآن و سنت و آثار و پيامدهاي فردي و اجتماعي آن

نام خانوادگي: خيري

نام : زكيه

تاریخ دفاع: زمستان۸۵

نام استاد:سركار خانم اسيه نجيبيان

واژگان کلیدی: زهد، زاهد، زهاد، رهبانيت، اقسام، مراتب، موانع زهد.

 

مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 

 

چكيده

موضوع اين رساله(مفهوم زهد از ديدگاه قرآن و سنت و آثار و پيامدهاي فردي و اجتماعي آن) مي باشد و زهد يكي از فضايل اخلاقي شمرده مي شود كه مورد تأكيد آيات و روايات است و هدف از اين بحث؛ آشنا شدن با اين موضوع و كاربرد عملي آن در زندگي روزمره مي باشد و از طرفي هدف از زهد، اصلاح ساختار روحي بشر است كه اين ساختار روحي در پرتو ايمان به خداوند و زهد اسلامي رشد و تعالي خويش را بازيافته است. بنابراين پرداختن به آن و آگاهي از مسائل مربوط به آن ضروري به نظر مي رسد.

از منابع مورد استفاده از اين رساله شامل كتابهاي تفسيري از جمله: مجمع البيان، مخزن العرفان، الميزان، نور و … و همچنين جامع التفاسير مي باشد و كتابهاي اخلاقي از جمله اخلاق شبّر، معراج السعاده، سيماي اخلاق در قرآن و احاديث، مخزن الئالي، منهاج البيان، اخلاق عملي و … اشاره كرد.

از كتابهاي روايي مي توان به اصول كافي، مصباح الشريعه، ميزان الحكمه، غرر الحكم، مستدرك الوسائل، و از جمله جامع الاحاديث شيعه اشاره كرد. هم چنين از كتاب نهج البلاغه با ترجمه دشتي و فيض الاسلام استفاده شده است و در اين رساله سعي شده است تا حدودي مفهوم زهد، اهميت و فضيلت آن و برخي از آثار آن نيز روشن شود.

اين نوشتار در چهار بخش و ده فصل تنظيم شده است كه عبارتند از:

بخش اول: داراي دو فصل است كه فصل اول به مفهوم زهد در لغت و اصطلاح و فصل دوم به مفهوم زهد در قرآن و سنت پرداخته است.

بخش دوم: شامل سه فصل است كه فصل اول: درباره اهميت و فضيلت زهد در قرآن و سنت، فصل دوم: حقيقت زهد در قرآن و سنت، فصل سوم: فلسفه زهد و ارتباط آن با رهبانيت است.

بخش سوم: مشتمل بر دو فصل است كه فصل اول آن اقسام و مراتب و اصول و پايه هاي زهد و فصل دوم ويژگي هاي زهد اسلامي را مطرح مي كند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن