پایان نامه

عوامل ترك نماز و راهكارهاي دعوت به نماز

عنوان تحقیق:عوامل ترك نماز و راهكارهاي دعوت به نماز

نام خانوادگي:ساعي

نام : نيره

تاریخ دفاع: پاييز۸۴

نام استاد:زهره خوانكي

واژگان کلیدی:نماز، نوجوان، جوان

 

مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 

 

 

چكيده

موضوع اين تحقيق عوامل ترك نماز و راهكارهاي دعوت به نماز در بين نو جوانان و جوانان است كه هدف از اين تحقيق شناسايي مهمترين عوامل موثر در ارتباط با عدم گرايش و توجه نوجوانان و حوانان به نماز مي باشد و همچنين آشنا شدن خانواده ها، مربيان ومسئولين با عوامل ترك نماز و راهكارهاي دعوت به نماز مي باشد.

روش اين تحقيق كتابخانه اي است و مخاطب آن نوجوانان و جوانان مي باشد.

اين تحقيق از سه فصل تشكيل شده است كه فصل اول آن نماز و اثار ان مي باشد كه در آن امده است:اينكه انسان دو دسته نياز دارد نيازهاي مادي و معنوي و عبادت نياز معنوي انسان است و برترين نوع عبادت نماز است كه آيات و روايات زيادي در مورد اهميت نماز وجود دارد و همچنين نماز اثار فراواني دارد كه در اين فصل به آثار بهداشتي درماني، اخلاقي تربيتي، روحي رواني، فكري اعتقادي، اجتماعي و سياسي آن پرداخته است.

فصل دوم، عوامل ترك نماز مي باشد كه عوامل به سه دسته تقسيم شده اند علل فردي، خانوادگي و اجتماعي در قسمت علل فردي به عواملي چون اشنا نبودن به فلسفه و اسرار نماز، تنبلي و خستگي، مسامحه كاري و غفلت، احساس ريا كاري و خودنمايي، گناه و بزهكاري، تسويف يا واگذاري نماز به آينده، دنيا زدگي و عادت بر ترك نماز اشاره شده است.

و در قسمت علل خانوادگي، عوامل نداشتن الگوي مناسب، نبودن جو معنوي در منزل، بي توجهي والدين نسبت به تربيت ديني، اعمال روش نادرست در معنويات، مال حرام و شبهه ناك بحث شده است.

در قسمت علل اجتماعي به عواملي از جمله مجالست و همنشيني با دوستان ناباب، ارائه نكردن الگوي عملي در اجتماع، رفتار نامناسب مبلغان ديني، تبليغات مسموم عليه دين و محيط مدرسه پرداخته است.سپس به سئوالي كه ايا ضرورت و عذري مجوز ترك نماز مي باشد پاسخ داده شده است و در آخر اين فصل به پيامدهاي بي توجهي به نماز با توجه به ايات و روايات پرداخته است كه بعضي از ان پيامدها عبارتند از:محروميت از شفاعت پيغمبر (ص)، قطع رابطه با عترت، سختي احوال قبر و قيامت، مرگ دل و ….

آخرين فصل كه فصل سوم مي باشد راهكارهاي دعوت به نماز مي باشد كه مطابق با هر سه دسته علل ترك نماز، راهكار هاي ان بيان شده است و همچنين نقش مسجد و رسانه در دعوت به نماز بيان شده است و در اخر اين فصل هم نتيجه گيري شده است.

نتايجي كه از اين پژوهش گرفته شده عبارتند از :

۱-نماز داراي آثار زيادي مي باشد اعم از دنيوي و اخروي اگر نماز با حضور قلب و با رعايت كامل اداب و شرايطش بجا اورده شود آن اثاري كه قبلاٌ توضيح داده شد در فرد نمازگزار مترتب مي شود.

۲ –عواملي كه باعث بي توجهي فرد به نماز مي شود،تنها عوامل فردي نبودهبلكه عوامل خانوادگي و اجتماعي نيز نقش دارندو در واقع اين طور نيست كه فقط تنها يك عامل بخصوص باعث شود كه فرد نماز را ترك كند بلكه چندين عامل اعم از فردي و خانوادگي و اجتماعي باعث مي شود كه فرد نسبت به نماز بي توجه شود و ان را ترك كند.

۳-علاوه برعلل فردي، علل خانوادگي و اجتماعي نيز در ترك نماز نقش دارد، همچنين در دعوت به نماز علاوه بر خود فرد كه وظيفه داردآگاهيهاي خود را از نماز بالا ببرد و به سمت نماز خواندن تشويق شود خانواده و جامعه نيز نقش زيادي در دعوت فرد به نماز خواندن دارند و بايد خانواده ها و اجتماع با هماهنگي هم شرايط و زمينه را طوري مهيا كنند كه فرد با رغبت و آگاهي كامل به سمت نماز خواندن گرايش يابد.زيرا جوان امروز با جوان ديروز متفاوت است و بايد با روشهاي جديد و جذاب جوان را به اقامه نماز ترغيب نمود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن