پایان نامه

غيرت در قرآن و سنت

عنوان تحقیق:غيرت در قرآن و سنت

نام خانوادگی:گليناري

نام : زهرا

تاریخ دفاع: تابستان ۸۵

نام استاد:جناب آقاي محمد جواد پارسا

واژگان کلیدی: غيرت، غيرتمند، تعصب، حميت، تساهل و تسامح.

 

مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 

 

چكيده

يكي از مسائل مهم كه در ميان ساير مسائل اخلاقي از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار است به طوري كه وجود آن در فرد و جامعه باعث پيشگيري از بسياري از مفاسد و مشكلات اخلاقي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي و … شده است و تقويت و گسترش آن ضامن رشد و تكامل همه جانبه فرد و جامعه مي باشد بحث غيرت است.

در اين پژوهش ابتدا غيرت به صورت عام بررسي و با محوريت آيات قرآن و روايات اهل بيت(عليه السلام) و كتابهاي اخلاقي، مباحث متنوعي مطرح كرده است.

نگارنده بعد از مقدمه، به تعريف واژه غيرت در لغت و اصطلاح پرداخته و به منظور تبيين هر چه بهتر اين مفهوم ، واژه هاي هم سو با ان نيز مورد بررسي قرار گرفته است. در فصل دوم به اقسام و مواضع آن، در فصل سوم به ارزش و جايگاه غيرت در آيات و روايات، در فصل چهارم به نشانه هاي غيرتمندان و وظايف آنها و در فصل َآخر به عوامل تزلزل غيرت، آفات بي غيرتي، درمان بي غيرتي و نيز آثار و بركات غيرت و راههاي گسترش آن در جامعه پرداخته شده است. نتايج به دست از بررسي ها نشان مي دهد كه:

علي رغم تصور اشتباهي كه در ذهن عامه مردم نقش بسته است غيرت منحصر در غيرت ناموسي نيست بلكه دامنه گسترده اي را در تمام امور اعم از جان مال، ناموس، دين و ميهن و … شامل مي شود.

غيرت اگر در جاي خود به كار رود منشأ بركات فراواني چون عفت و پاكدامني، جلوگيري از فساد، تحكيم بنيان خانواده، رهايي از يوغ استعمارگران ، رسيدن به استقلال در همه زمينه ها و در نهايت عزت و سربلندي است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن