اخبار واحد آموزش

کارگاه آموزشی مهارت برنامه ریزی برگزار شد…کارها را از جهت اولویت به چهار دسته؛ اورژانسی ، ضروری ، ضروری غیر اورژانسی ، غیر اورژانسی و غیرضروری تقسیم کرده و بعداز آن برنامه ریزی کند.

خانم جهانشیری؛ مشاور تحصیلی مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مهارت برنامه ریزی را آموزش داد.
وی در این کارگاه که در آستانه امتحانات میانسال و به منظور بهره برداری طلاب از زمان برگزار شد به بیان مطالبی در این زمینه پرداخت.
استاد جهانشیری ابتدا راه های مناسب یادگیری را در چهار مدل؛ دیداری، شنیداری، گفتاری، فکری محدود کرد که قسمتی از آن ژنتیکی و بقیه اکتسابی است.
وی با بیان این نکته که در مرحله اول باید فهم مطلب و سپس یادگیری اتفاق بیافتد اذعان داست: برای یادگیری بهتر و موفقیت در این امر
باید به توانایی ها، روش مطالعه و این موضوع که یادگیری فرد از چه نوعی است توجه ویژه داشت .
استاد در ادامه بر مدیریت زمان برای برنامه ریزی صحیح تاکید کرد و گفت: روایاتی متعددی از ائمه معصومین در این باب وارد شده و هر کس به زمان اعتماد کند زمان به او خیانت می کند، لذا به جای اینکه فرد به خود القا کند که هنوز زمان باقیست و فرصت فراوان است لازم است
کارها را از جهت اولویت به چهار دسته؛ اورژانسی ، ضروری ، ضروری غیر اورژانسی ، غیر اورژانسی و غیرضروری تقسیم کرده و بعداز آن برنامه ریزی کند.

وی تحلیل زمان و برنامه ریزی را امری ضروری خواند و اینگونه توضیح داد: انسان باید یک هفته برنامه خود را زیر نظر داشته باشد و کارهایی را که انجام داده یادداشت کرده و بعد از تحلیل کند که چه کارهایی باید حذف شود و زمان چه کارهایی بیشتر شود.
استاد جهانشیری ایجاد محدودیت زمانی برای کارها، تمرکز، تند خوانی، تخلیه ذهنی قبل از انجام کار، تناسب روش مطالعه با توانایی ها،سحرخیزی و خواب و خوراک مناسب و… را از جمله عوامل موفقیت در کارها معرفی کرد و افزود: علاوه براین عوامل نوشتن برنامه و اولویت بندی کارها تعهد بیشتری برای انجام آن ایجاد می کند.

وی توصیه کرد: به دنبال ایده آل نباشید، زیرا ممکن است این زمان هیچ گاه اتفاق نیفتد و تا وارد آن کار نشوید ایده آل هم اتفاق نمی افتد ضمن اینکه باید دقت کنید، روی جزئیات وقت نگذارید، برای مهمانی ها برنامه ریزی کنید، استراحت و تفریح را در برنامه قرار دهید و هیچ گاه در حال استراحت با گوشی همراه کار نکنید.
استاد در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان برای برنامه ریزی ها ضمانت اجرایی ایجاد کرد گفت: برای ضمانت اجرای برنامه باید انگیزه تقویت شده، هدف، نیاز و روش رسیدن به آن مشخص شود.
وی افزود: در پایان هفته یک دایره بکشید و برای هر بخش از برنامه ها رنگبندی قرار دهید(خواب، مطالعه، آموزشی ، متفرقه و ..). اگر برنامه متفرقه زیاد بود کم کم از زمان آن کم کنید تا بتوانید طبق آن برنامه حرکت کرده و به هدف برسید.
این برنامه با همکاری واحد آموزش و پژوهش مدرسه، یکشنبه ۲۱/۹/۱۴۰۰با حضور مدیر، مسوولین و طلاب برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن