اخبار واحد پژوهش

امروز یکی از انقلابی ترین و اسلامی ترین کارها تلاش برای اصلاح سبک زندگی مصرفی جامعه ایرانی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکترمحمود مرویان حسینی در نشست مشترک مدارس علمیه خواهران حضرت رقیه سلام الله علیها، حضرت زینب سلام الله علیها و بیت الزهراء که با همکاری اداره پژوهش خواهران حوزه علمیه خراسان برگزار شد به تبیین نقش بصیرت افزایی حوزه های علمیه در تداوم انقلاب پرداخت.
سخنان این استاد حوزه و دانشگاه در دو بخش ارائه شد که بخش اول به تبیین «ایام الله» و رابطه آن با انقلاب اشاره داشت. وی با استناد به آیه ۵ سوره ابراهیم گفت: پیامبران نقش هدایتی مردم و خروج از ظلمات به سوی نور را دارند و طبق ادامه این آیه یعنی «و َذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» برای خروج مردم از ظلمات باید به روزهای خدایی متمایل شد. ایام الله هم طبق نظر غالب مفسران به هنگامه حادثه های عظیم نصرت مومنان و مغلوب شدن کافران گفته می شود بنابراین بعثت رسول الله، عاشورای ثارالله، قیام روح الله و …. جزء ایام الله است. کارکرد ایام الله هم برای کسی است که دو ویژگی داشته باشد:صبّار (بسیار اهل استقامت) و شکور، و کسی می تواند شکور باشد که صبور و قدرشناس فرصت ها باشد، ناامید نشود و به ایام الله توجه کند.
حجت الاسلام مرویان حسینی بخش دوم سخنان خود را به نقش حوزه های علمیه به عنوان یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: امام و شاگردان ایشان برخاسته از حوه های علمیه بودند و حوزه های علمیه الگو، اسوه و پیوند دهنده اقشار مختلف جامعه به حساب می آمدند.
این استاد در ادامه معرفت افزایی، الگو بودن و حضور اجتماعی روحانیت را سه کارکرد و ویژگی مهم حوزه های علمیه در دوران انقلاب اسلامی دانست و گفت: حوزه های علمیه باید نقش تبیینی در جامعه داشته باشند همانطور که خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام می فرماید: « لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ ». علت این که قرآن ۲۳ سال به صورت تدریج نازل شد همین نقش معرفتی و تربیتی قرآن است تا در صحنه های مختلف راه را نشان دهد، ابهام زدایی کند و فتنه ایجاد نگردد. سخنرانی های امام خمینی(رحمه الله) هم در ده سال حکومتشان، و شخصیت های علمی حوزه نشان دهنده همین کارکرد معرفتی است.
کارکرد الگویی حوزه ها را ایشان چنین بیان کرد: یک جامعه برای این که به رشد دست پیدا کند باید قله هایی داشته باشد و روحانی در گذشته عالم عامل مفسر بود و در لحظه های ترس، خطر، ابهام و … در کنار مردم بود و در گفتار و رفتار الگو قرار می گرفتند. رهبری، شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید اندرزگو و … از این جمله بودند.
مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی ادامه داد: روحانیت در کارکرد اجتماعی با مردم حشر و نشر داشت، در کنار مردم و در دسترس آنها بود.
ایشان با اشاره به برکات انقلاب اسلامی در معرفی اسلام به جهان و موفقیت های چشمگیری که بدست آورده است تاکید کرد: همانطور که روحانیت با این سه کارکرد در پیروزی انقلاب اسلامی موثر بود برای تداوم این انقلاب نیز باید این سه کارکرد را ادامه دهد. همانطور که گفته اند: علت محدثه علت مبقیه هم خواهد بود. بنابراین حوزه ها باید در بعد تبیینی پاسخگوی شبهات و سوالات مردم و بویژه جوانان باشند، و نیازهای جامعه را بشناسند. در بعد الگویی الگوی عامل و عالم باشد و در کارکرد اجتماعی مردم از روحانی انتظار دارند که زندگی پاک و سالم و مردمی داشته باشد.
ایشان در پایان به آیه « فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا » اشاره نمود و گفت: البته که عزت اسلامی در سایه سختی ها و مشکلاتی بدست می آید و بخشی از آن هم به فرهنگ مصرفی خانواده ایرانی بر می گردد که امروز یکی از انقلابی ترین و اسلامی ترین کارها تلاش برای اصلاح سبک زندگی مصرفی جامعه ایرانی است.
گفتنی است این نشست روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در مکان مدرسه علمیه حضرت رقیه سلام الله علیها با حضور مدیران، مسوولین، اساتید و طلاب برگزار گردید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن