اخبار واحد پژوهش

روش شناسی تبلیغ و تحقیق در مسائل اعتقادی

https://zeynaby.ir/images/imagescom/akhbar/tollab.jpg

 

واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها همزمان با عید سعید غدیر اقدام به برگزاری نشستی با عنوان روش شناسی تبلیغ و تحقیق در مسائل اعتقادی نمود.

 

حجت الاسلام و المسلمین استادی؛ استاد و پژوهشگر حوزه در این جلسه با بیان رسالت حوزه گفت: توقع آن است که یک طلبه بتواند به سوالات دینی در تمام زمینه ها از جمله اعتقادات، احکام، اخلاق و … به طور کامل و دقیق پاسخ دهد و از ورود به سایر حوزه های علمی که تخصصی ویژه می طلبد و جزء رسالت حوزه نیست خودداری شود.

 

وی با تاکید بر لزوم ورود طلاب در عرصه تبلیغ و تحقیق مسائل اعتقادی ادامه داد: در ایام حج کتابهایی به طور رایگان در اختیار حجاج قرار می دهد که عناوینی فریبنده دارد و مخاطب در نگاه اول متوجه هدف و مقصود نویسنده نمی شود در صورتی که کاملا در صدد بیان اعتقادات وهابیت می باشد و طلاب وظیفه دارند به نقد و بررسی این کتابها بپردازند. از جمله این کتابها می توان نهج البلاغه را دوباره بخوانیم، خمس از دیدگاه آیات و اهل بیت، عجیب ترین دروغ تاریخ را نام برد.

 

حجت الاسلام استادی خطاب به طلاب گفت: هیچ گاه از سؤال کردن دیگران بیم نداشته باشید و از سؤال استقبال کنید و دیگران را هم تشویق به سوال کردن نمایید، زیرا سوال کلید دست یابی به علم است.

 

این استاد حوزه با استناد به کلام امیر المؤمنین علی علیه السلام که می فرمایند:.. وَ لَا يَسْتَحْيِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْ‏ءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ.. به شرایط پاسخ دادن به سوالات پرداخت و خاطر نشان کرد: از یاد گرفتن پاسخ سوال ها و اینکه بگویید نمی دانم، حیا نکنید و تنها در صورتی که به جواب تسلط دارید پاسخ دهید در غیر این صورت با تحقیق و پژوهش به جواب دست یافته و سپس به دیگران  منتقل کنید زیرا دفاع بد باعث تحکیم شبهه می گردد.

 

ایشان ادامه داد: پاسخ سوالات باید طبق فهم افراد باشد و در عین حال کامل و روشن ارائه شود. در صورتی که زمان لازم در اختیار نیست به پاسخ سوالاتی که نیازمند زمان است پرداخته نشود، زیرا ممکن است تمام زوایای سوال روشن نگردد و این خود شبهه برانگیز شود.

 

حجت الاسلام  و المسلمین استادی در بیان روش تبلیغ در اعتقادات گفت: در نقد و بررسی نظرات مذهب مختلف نمی توان فقط به متن روایات آنها بدون مراجعه به شرحها بسنده کرد زیرا در برخی موارد توضیح و شرح مطلب ما را اقناع می کند و جایی برای نقد باقی نمی گذارد.

 

لازم به ذکر است این جلسه یکشنبه ۱۲/۷/۹۴ ویژه طلاب برگزار شد.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن