اخبار واحد پژوهش

نشست علمی ” واکاوی پدیده گسست نسلی( علل و راهکارها)”…فرهنگ، نظام باور، ارزشها و سبک زندگی است. در صورتی که میان باورها، ارزشها و سبک زندگی تفاوت فاحش و عمیقی بوجود آید تضاد و گسست فرهنگی ایجاد می شود.

نشست علمی ” واکاوی پدیده گسست نسلی( علل و راهکارها)” با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرج الله هدایت نیا برگزار شد.

استاد نشست با تاکید بر این که گسست نسلی در دو سطح و دو لایه مطرح می شود گفت: یکی از سطوح گسست نسلی به سیاست گذاریهای فرهنگی مربوط می شود و دیگری شکاف در روابط والد و فرزندی است که موضوع نشست امروز است.
وی افزود: گسست نسلی یعنی تفاوت فاحش و عمیق بین نسلها که با اصطلاح بیگانگی و انقطاع نسلی هم مطرح می شود.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به سه نسل موجود در جامعه امروز اظهار داشت: منظور از نسل قدیم، افراد ۵۵ سال به بالا هستند، نسل میانی هم افراد بین ۳۰ تا ۵۵ سال را شامل می شود و نسل جدید هم کمتر از ۳۰ سال سن دارند.

استاد گفت: نسل قدیم با نسل میانی زبان مشترکی دارند ولی نسل قدیم و جدید زبان مشترک برای ارتباط ندارند.

این مشاور حقوقی- تربیتی خانواده، تضاد فرهنگی را تعبیر دیگر گسست نسلی مورد نظر دانست و چنین توضیح داد: فرهنگ، نظام باور، ارزشها و سبک زندگی است. در صورتی که میان باورها، ارزشها و سبک زندگی تفاوت فاحش و عمیقی بوجود آید تضاد و گسست فرهنگی ایجاد می شود.

وی در ادامه به علت گسست نسلی اشاره کرد و گفت: برای علت یابی گسست نسلی می توان به “سنتی ماندن نسل سابق” و “مدرن شدن نسل لاحق” اشاره کرد یعنی نسل جدید از مدرنیته و تحولات اجتماعی دنیای غرب تاثیر زیادی پذیرفته است در حالی که نسل قبلی به فرهنگ‌ سنتی خویش وفادار مانده است.

این استاد اظهار داشت: مهم ترین نشانه های گسست نسلی عبارتست از: عدم تقید به فرهنگ دینی و ملی، ارتباط با رسانه های جدید، تغییر شیوه گذراندن اوقات فراغت، حضور اجتماعی گسترده بانوان، ارتباط با جنس مخالف، تغییر شیوه ازدواج و ازدواج دیر هنگام و…..

دکتر هدایت نیا، کاهش اطاعت پذیری از والدین، افزایش تقابل درون خانواده، کاهش ارتباط کلامی بین نسلی، انزوا و گوشه گیری و خلوت گزینی جوانان، کاهش نقش الگویی والدین، کاهش نقش نظارتی والدین را از پیامدهای گسست نسلی بر شمرد و گفت: یکی از راهکارهای کاهش گسست نسلی، بروز شدن نسل قبلی و کاهش شکاف فرهنگی است. البته بروز شدن به معنی تغییر در ارزشها و باورها نیست بلکه منظور این است که به دنیای جوانان نزدیک تر شد که راه سختی است و باید مهارت کسب کرد و در برخی موارد شاید لازم باشد که نسل جدید درکش را از نسل قبلی هم بیشتر کند.

حجه الاسلام هدایت نیا: “تغییر روابط کلامی از موعظه به گفتگوی متقابل”، را راهکار دوم کاهش شکاف نسلی دانست و گفت: ارتباط گیری با جوانان باید تغییر کند زیرا الگوی ارتباط قدیمی الگوی عموی(از بالا به پایین) و موعظه ای بوده است. در ارتباط با جوانان هم برچسب زدنها کار درستی نیست.

استادهدایت نیا، “خودداری از تحمیل آداب قدیم به نسل جدید” را راهکار سوم بر شمرد و اظهار داشت: بین اخلاق و آداب باید فرق گذاشت. اخلاقیات نسبی نیستند و از جامعه ای و نسلی به جامعه و نسلی دیگر تغییر نمی کند ولی آداب نسبی است.مثلا احترام ره والدین یکی از اصول اخلاقی است ولی در جامعه کنونی راه رفتن جلوتر از پدر و مادر بی احترامی محسوب نمی شود در حالی که در زمان قدیم نشانه بی احترامی بود.

وی پرهیز از “جزم اندیشی( اصرار بر حرف خود) و انعطاف پذیری” را از دیگر راهکارهای کاهش این آسیب بر شمرد و گفت: در نهی از منکر دو شرط احتمال تاثیر و دوری از آسیب وجود دارد. هرگاه یکی دوبار نهی از منکر انجام می شود و فرزند ترتیب اثر نمی دهد باید شیوه نهی از منکر عوض شود تا آسیب هایی چون بی احترامی، ترک منزل و …. اتفاق نیفتد.

این استاد در پایان نشست، به معرفی نرم افزارهای کنترل موثر فرزندان در فضای مجازی و تکنیکهای آن اشاره کرد.

گفتنی است این نشست روز شنبه ۲۸ آدرماه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن