کارگاه دانش افزایی کاربردی سازی علوم اسلامی در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی؛ استاد حوزه و عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی در کارگاه دانش افزایی اساتید حوزه علمیه خراسان به تبیین اهمیت و ضرورت کاربردی سازی علوم اسلامی در جامعه پرداخت.
کارگاه دانش افزایی کاربردی سازی علوم اسلامی در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی؛ استاد حوزه و عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی در کارگاه دانش افزایی اساتید حوزه علمیه خراسان به تبیین اهمیت و ضرورت کاربردی سازی علوم اسلامی در جامعه پرداخت.
وی با بیان این نکته که علوم اسلامی کاشف دین هستند و باید بتوانند به تعالی بشر کمک کنند گفت: علوم اسلامی باید از مرز فهم به مسیری دست یابد که بتواند نیازها را برطرف کند و از طرف دیگر وظیفه عالمان دین تفقه و ابلاغ و اقامه دین است که غرض نهایی آن تحقق دین در همه عرصه ها می باشد.
استاد الهی خراسانی افزود: کاربردی سازی به معنای پاسخ به سوال نیست، بلکه بر آوردن نیازهای جامعه در همه عرصهها و تبدیل معارف اسلامی به مقوله پاسخ به نیاز است.
وی با برشمردن نیازهای اساسی انسان از جمله نیازهای جسمانی، امنیت، عشق، احترام، استقلال خودشکوفایی، شناخت، قدرت و…. گفت: علوم اسلامی هندسه چند وجهی داشته و به همه این نیازها توجه ویژه دارد.
استاد در ادامه به عنوان نمونه به بخشی از نیازهای نسل جوان اشاره وخاطر نشان کرد: مهمترین ریشههای نیازهای شناختی و پرسش های دینی بنیادین و رو به رشد در این گروه مربوط به عوامل متعددی درجامعه هدف، متولیان دینی و محیط جامعه است، به این معنا که جامعه هدف شناخت کافی و تصور درست از دین و انسان ندارند،هویت خود را نشناخته و احساس میکنند دین لذت را گرفته و برای گذراندن زندگی قابل اطمینان نیست و از طرفی گفتمانهای درون دینی رو به کاهش است و حکمرانی نیز به دنبال تبدیل گزارههای دینی به محصول جذاب اجتماعی نیست.
استاد سپس در بیان فرآیند پاسخگویی علوم اسلامی به نیازها گفت: پاسخگویی علوم اسلامی به نیازها فرایندی و دارای مراحل و لایههایی است، ترسیم عرصههای گوناگون زندگی بشر و مرتبط با دین ،ترسیم اصول، مبانی و ضوابط مداخله دین، شناسایی و تحلیل نیازهای هر عرصه،عینیت بخشیدن به پاسخ از جمله مراحل این فرایند است .
الهی خراسانی تصریح کرد :سطح مداخله علوم اسلامی در پاسخ به نیازها صرفاً مستقیم و منحصر نیست و کاربرد علوم اسلامی در پاسخ به نیازها گونههای مختلفی دارد، از جمله پاسخگویی مستقیم، مشارکت عرضی با سایر عناصر علمی، فرهنگی ،اجتماعی… در حوزه کشف و استنباط معارف اسلامی، مشارکت طولی با این عناصر در حوزه تطبیق و عینیت بخشی به معارف اسلامی
استاد در ادامه به محور ها، گونه ها و مسیرهای کاربرد علوم اسلامی اشاره کرد و افزود: حل مسئله، فرهنگ سازی و ساختار سازی اجتماعی، محورهای اصلی پاسخگویی به نیازها است که گونههای پاسخگویی و مسیر تولید پاسخ در هر یک متفاوت است.
وی در پایان اصول توانمندسازی علوم اسلامی برای پاسخ به نیازهای معاصر، مسیر کاربردی سازی و راهبردهای توانمندسازی علوم اسلامی را تبیین نمود.
این برنامه به همت واحد پژوهش و آموزش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مشهد با همکاری معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان پنجشنبه ۲۳/۱۰/۱۴۰۰از ساعت ۹تا۱۳ به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.