اخبار واحد پژوهش

کنفرانس علمی «تأثیر شناخت امام در زندگی با توجه به سیره حصرت زینب سلام الله علیها» برگزار شد… از سیره حضرت زینب سلام الله علیها اطلاعات تاریخی اندکی وجود دارد بنابراین بهترین منبع خطبه های ایشان در کوفه و شام است که حضرت زینب سلام الله علیها در بیانات خود خطاب به مردم، امام را معرفی کرده اند از جمله این که امام منار حجتکم است.

کنفرانس علمی”تاثیر شناخت امام در زندگی با توجه به سیره حضرت زینب سلام الله علیها” با ارائه خانم زهره وظیفه و داوری حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر جلاییان برگزار شد.

در این نشست ابتدا طلبه پژوهشگر به ارائه گزارش تحقیق پایانی خود پرداخت و درباره نحوه انتخاب موضوع گفت: در دوران تحصیل، در کارگاه مطالعاتی سیره حضرت زینب سلام الله علیها حضور داشتم در طول کارگاه این سوال به ذهنم رسید که چرا اکثر مردم هم عصر حضرت زینب سلام الله علیها امام زمان خود را یاری نکردند؟ و یکی از علت های آن را عدم شناخت جایگاه امام را در زندگی یافتم و اینگونه انتخاب این موضوع برای کار علمی سطح دو جرقه خورد.”

وی در ادامه به سرفصلهای تحقیق خود اشاره کرد و گفت: “این تحقیق پایانی از چهار فصل تشکیل شده است که عبارتست از کلیات، تاثیر شناخت امام در زندگی فردی، تاثیر شناخت امام در زندگی خانوادگی و تاثیر شناخت امام در زندگی اجتماعی.”

پژوهشگر این نشست، ضمن بیان چکیده مطالب تحقیق پایانی گفت: از سیره حضرت زینب سلام الله علیها اطلاعات تاریخی اندکی وجود دارد بنابراین بهترین منبع خطبه های ایشان در کوفه و شام است که حضرت زینب سلام الله علیها در بیانات خود خطاب به مردم، امام را معرفی کرده اند از جمله این که امام منار حجتکم است.

این نشست با پرسش و پاسخ ادامه یافت و سپس استاد داور به ارزیابی روند نشست و محتوای علمی اثر پرداخت.

آقای جلاییان گفت: اجرای چنین نشست هایی حرکت مبارک و خوبی است که آثار علمی چون تحقیقات پایانی و پایان نامه ها از گوشه کتابخانه ها به سطح جامعه از جمله جوامع علمی وارد می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.

ایشان روند انتخاب مساله تحقیق توسط طلبه را شایسته و مورد تقدیر برشمرد و بیان داشت: این که پژوهشگر توانسته است یک دغدغه فردی را تبدیل به یک موضوع علمی نماید امری پسندیده است که اگر سایر پژوهشگران هم این کار را سرلوحه قرار دهند هیچگاه با مشکل انتخاب موضوع مواجه نمی شوند.

استاد نشست، سیر منطقی سرفصلها و ساختار را از دیگر امتیازات این اثر برشمرد و افزود: ساختار اثر مهم ترین بخش یک اثر علمی است که این تحقیق توانسته است به خوبی و منطقی آن را ارائه کند.

حجت الاسلام جلائیان در ادامه ی نقد اثر گفت: مهم ترین نکته ای که در این اثر باید دنبال و اصلاح شود تحلیل علمی مطالب و آوردن شاهد مثالهایی از سیره حصرت زینب سلام الله علیها در برخی از سرفصلهاست. زیرا آنچه که از زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها بدست ما رسیده است بسیار اندک است و پژوهشگر باید با دریافت مشاوره از یک کارشناس تاریخ اسلام، وقایع مختلف را کنار هم قرار دهد تا به تحلیل مطالب و احتمالاتی از سیره حضرت دست پیدا کند.

آقای جلائیان تعریف پژوهشگر را نسبت به مفهوم “شناخت امام” کامل ندانست و آن را چنین تعریف کرد: آن شناختی که باعث می شود فرد به یاوری امام زمانش بپردازد شناخت جایگاه امام در زندگی و احساس نیاز به اوست. وقتی فردی حیات و زندگی خود را در گرو وجود امام بداند سعی می کند او را یاری کند مانند مسافران یک هواپیما، که وجود خلبان هواپیما را برای حرکت و رسیدن به مقصد ضروری می دانند و قبول کرده اند که برای پرواز ایمن به دستورات او عمل کنند.

گفتنی است این نشست روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ با حضور مسوولین، اساتید و طلاب برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن