شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۶
۲۷ربیع الاول,۱۴۳۹
انتخاب واحد

با گسترش تکنولوژی استفاده از رایانه جزء لاینفک زندگی است.

علاقمندان به شرکت در کارگاه «کاربرد رایانه در پژوهش» فقط  تا 26 آذرماه فرصت دارند ثبت کنند.
توضیحات بیشتر در پوستر برنامه


آخرین جلسه از سلسله کارگاههای سبک زندگی اسلامی در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها به تبیین تکنیک های ارتباط مؤثر و حل تعارض گذشت.
خانم تقویان؛ کارشناس روانشناسی و کارشناس ارشد مشاوره خانواده در این جلسه با اشاره به پاسخ امام معصوم علیه السلام به فردی که از حسادت اطرافیان شکایت داشت گفت: امام علیه السلام به آن شخص می فرمایند: اگر همه مسلمین را به عنوان خانواده  خود قرار دهی، بزرگان را به عنوان پدر، کوچکترها را به عنوان فرزند و همسالان را به عنوان برادرانت بدانی هیچ گاه راضی نمی شوی آبروی آن ها را بریزی و به آنها ستم نمایی.
تقویان گفت: در ادامه روایت، امام علیه السلام راههکارهای زیبا و قابل توجه ای را ارائه داده و در نهایت اصل" او از من بهتر است " را به عنوان نسخه شفا بخش جهت رسیدن به سلامت روان یادآوری میکنند زیرا توجه به این اصل باعث  آسانی زندگی، زیادی دوستان، کم شدن دشمنان، خوشحالی از خوبی دیگران و عدم افسردگی از بی مهری دیگران می شود.
وی سپس تکنیک های حل تعارض را بر شمرد و تأکید کرد زمانی که دچار اختلاف شده اید و طرف مقابل عصبانی است، ابتدا از تکنیک خلع سلاح استفاده کنید ودر بخشی که حق با طرف مقابل است با او همراهی کنید، اقرار کنید که در این قسمت حق با شماست و در موقعیت مناسب با او گفتگو کنید و این همان کظم غیظ است.
استاد  افزود: تکنیک توقف به معنای استپ دادن به بحث است در زمان عصبانیت و خشم  می توانید اعلام توقف کنید و از فضا فاصله بگیرید، البته بر این مسئله از قبل توافق کنید تا حمل بر بی ادبی و بی توجهی نشود.
تقویان سپس از تکنیک تنفس یاد کرد و گفت: هنگام عصبانیت در مکانی آرام دراز بکشید، تنفس عمیق داشته باشید و فکر منفی نداشته باشید تا سیستم های بدن به حالت عادی خود برگردند زیرا هر رفتار هیجانی در زمان عصبانیت پشیمانی را به دنبال دارد.
این مشاور توجه به زبان بدن طرف مقابل را یکی دیگر از تکنیکها دانست و خاطر نشان کرد: نگاه ، حالت بدن، حالت دست، مدل نشستن و... حالت روحی طرف مقابل را نمایان می کند لذا زمانی که متوجه شدید حال خوبی ندارد تغییر روش دهید .
وی تأکید کرد: تکنیک همدلی نیز در تعارضات مؤثر است به این معنا که شنونده خوبی باشیم  و محتوا و احساس او را منعکس کنیم تا مطمئن شود او را درک می کنیم.
استاد بر موقعیت شناسی و شنونده فعال بودن توصیه کرد و تصریح کرد: توجه کامل، ترک سایر کارها، چشم در چشم سخن گفتن، سوگیری و ژست بدنی، استقبال و... نشان از شنیدن فعال دارد که به خصوص در مشاوره موفق تأثیر بسزایی دارد.
این جلسه با حضور مدیر، مسئولین و طلاب چهارشنبه 22/9/96 برگزار شد.

پنج شنبه, 23 آذر 1396 ساعت 00:19

انگیزه و پژوهش




نخستين مساله‌اي که شايسته و بايسته است پژوهشگران به آن توجه کنند اين است که نيت و انگيزه خود را براي خدا خالص کنند و به خاطر جلب رضاي خدا و تقرب به درگاه او تحقيق و پژوهشي انجام دهند.
زيرا مي‌دانيم که بر اساس نظام اخلاقي اسلام، نيت و انگيزه، به اندازه عمل و بلکه بيشتر از آن اهميت دارد و به همين دليل پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلام فرمود: نيت مومن بهتر از عمل اوست (بحارالانوار ج 70 ص 186) و در جاي ديگر فرمود: ارزش اعمال بستگي به نيت ها دارد و بهره هر کس از عملش مطابق نيت اوست، کسي که به خاطر خدا و پيامبر هجرت کند هجرت به سوي خدا و پيامبر کرده است و کسي که به خاطر رسيدن به مال دنيا يا به دست آوردن همسري هجرت کند بهره‌اش همان چيزي است که به سوي آن هجرت کرده است. (مستدرک الوسائل ج 1 ص 90)
ماهيت هر عملي با توجه به نيتي که فرد در انجام آن داشته مشخص مي‌شود، زيرا اعمال ما، تنها جنبه ظاهري و دنيوي ندارند بلکه متشکل از ظاهر و باطن هستند، به همين جهت، براي ارزش‌گذاري کاري، تنها ظاهرِ خوب کفايت نمي‌کند بلکه بايد باطن آن کار و شخص انجام دهنده آن نيز خوب و پسنديده باشد. به بيان روشن‌تر در ديدگاه اسلام تنها عملي ماندگار و ابدي خواهد شد که با انگيزه الهي و پيروي از او انجام شود لذا براي اينکه تحقيق و پژوهش ما حقيقتا ارزشمند گردد و ما را به سعادت و کمال حقيقي رهنمون سازد نيازمند همراهي با انگيزه الهي و اخلاص در عمل است.
همچنين اگر قصد و نيت الهي و اخروي همراه تحقيق و پژوهش باشد، اجر و پاداش آن، مضاعف خواهد شد.
امام علي عليه‌السلام فرمود: عطاياي الهي به اندازه نيت انسان است. (نهج‌البلاغه / نامه 31)
ذکر اين نکته ضروري است که اگر تحقيق و پژوهش به انگيزه ديگري مانند انگيزه‌هاي ثروت، قدرت و مانند آن صورت پذيرد هر چند ممکن است مدتي دنياي ما و ديگران را آباد کند اما چون در راستاي زندگي حقيقي ما نيست فاقد ارزش حقيقي همه جانبه خواهد بود و سود معنوي براي پژوهشگر نخواهد داشت.

برگرفته از  18 آموزه‌ اخلاقي اسلام درباره پژوهش، سایت www.mashreghnews.ir

https://www.mashreghnews.ir/news/21336/18-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%D9%8A-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4

پنج شنبه, 23 آذر 1396 ساعت 00:17

پژوهش، راهی به سوی استقلال


یکی از مفاهیمی که در جامعه کنونی کمتر مورد توجه واقع شده تحقیق و پژوهش است تحقیق و پژوهشی که به درستی انجام شود.
تحقیق و پژوهش به بیان ساده حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است یعنی این که شخص بتواند از آنچه که موجود است به نحوه درستی استفاده کند، ضعف ها و مشکلات را شناسایی کند و با سرمایه تفکر و خلاقیت به وضعیت بهتر و ایده آل برسد.
خاصیت تحقیق و پژوهش صحیح این است که به فرد توان می دهد که وضعیت مطلوب و راه رسیدن به آن را طراحی کند و از مشکلات خارج گردد و این راهی است برای استقلال. همان چیزی که همگان فطرتا آن را دوست دارند و باعث رشد و بالندگی فرد و جامعه می شود و به توانایی های بشر فرصت شکوفا شدن می دهد.
آموزه های اسلامی نیز این را نکته را تایید می کند گرچه به طور صریح به آن نپرداخته است ولی در ضمن توصیه های دیگر به آن توجه کرده است. مانند: عزّت مسلمانان،  نفی سبیل کافران، پذیرفتن سلطه و سرپرستی کافران،  عدم میل و اعتماد به کافران، پیروی نکردن از اهل کتاب و مشرکان،  روی پای خود ایستادن، نداشتن دوستی صمیمانه با مشرکان  و آیاتی که دشمنی کافران و مشرکان با مسلمانان را گوشزد می‌کند و خواستار هوشیاری مسلمانان در برابر نقشه‌ها و توطئه‌های آنان است.
مقام معظم رهبری می فرمایند:
 ما اگر تحقیق را جدی نگیریم، باز سالهای متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشه‌ی دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم. این نمیشود؛ این وابستگی است؛ این همان ترجمه‌گرائی و عدم استقلال شخصیت علمی برای یک کشور و برای یک مجموعه‌ی دانشگاهی است. (1)
شاید در اینجا سوالی ذهن خواننده را مشغول کرده باشد این که آیا این روحیه استقلال طلبی مانع تبادل علمی نمی شود؟ پاسخ این سوال هم به خوبی در بیانات مقام معظم رهبری وجود دارد ایشان چنین می گوید:
ما از شاگردی ننگمان نمی کند که شاگردی کنیم؛ استاد پیدا بشود، ما پیش او شاگردی میکنیم؛ اما از این ننگمان میشود که همیشه و در همه‌ی موارد شاگرد باقی بمانیم؛ این که نمی شود. برای یک مجموعه‌ی علمی، این مایه‌ی منقصت است که در پژوهش و تحقیق که منشأ و منبع رویش علمی است، ضعیف باشد؛ باید بتواند از لحاظ علمی متکی به خود باشد. البته از دیگران هم استفاده کند، با دنیا هم تبادل کند، آن وقت در این صورت جایگاه شایسته‌ی خودش را هم در تبادلهای علمی در دنیا پیدا خواهد کرد؛ وقتی متکی است به دانش و تحقیق و کارکرد علمىِ خود. این در دنیا و در مبادلات علمی هم تأثیر خودش را میگذارد. این هم تأکید چندباره درباره‌ی تحقیق.(2)
بنابراین استقلال در اینجا به این معنی نیست که ما از دستاوردهای دیگران به طور کلی استفاده نکنیم بلکه به این معناست که در عین استفاده از تجارب و یافته های دیگران وابسته به دیگران نباشیم بلکه به گونه ای باشیم که یافته های دیگران را تحلیل و بررسی کنیم، نقاط قوت و ضعف آن را بیابیم و در صورت امکان چیزی بهتر از آن را ایجاد کنیم.
گرچه که مزایای این اکسیر بیشتر در مجامع علمی مورد توجه است ولی می توان آن را در تمام شوون زندگی بکار گرفت. جوانی که روحیه تحقیق و پژوهش و حل مشکل داشته باشد سعی می کند زندگی خانوادگی، شغلی، تحصیلی و ... خود را به بهترین وجه مدیریت کند، نواقص آن را کشف کند و راه  برون رفت را بیابد.


پی نوشت:
1. بیانات در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها‌، ۱۳۸۶/۰۷/۰۹
2.همان

چهارشنبه, 22 آذر 1396 ساعت 09:39

حلقه صالحین اساتید

چهارشنبه, 22 آذر 1396 ساعت 09:32

همایش پژوهشی


حجة الاسلام و المسلمین پارسا؛ استاد اخلاق حوزه در هفتمین جلسه از سلسله جلسات اخلاق کادر به تبیین فرازهایی از دعای مکارم اخلاق امام سجاد علیه السلام پرداخت.
وی گفت: امام علیه السلام می فرمایند: أَبْدِلْنِی مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ، وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْی الْمَوَدَّةَ، شدّت کینه کینه توزان را به محبت، و حسد اهل تجاوز را به مودّت تبدیل کن.
استاد پارسا ادامه داد: این تقاضای امام از دو منظر قابل توجه است؛ اول این که در مسیر مکارم اخلاق همواره موانعی وجود دارد ، آسیب هایی چون دشمنی، کینه و حسد، کار را بر انسان دشوارتر می کند و بخشی از ذهن را به خود مشغول می کند لذا امام درخواست فراهم شدن زمینه را دارند و از منظر دیگر می توان گفت بخشی از رشد اخلاقی ما در گرو محبت به اهل بغض است تا کینه را به محبت و حسد را به مودت تبدیل کنیم زیرا اگر چه دوستی همه با ما امری غیر ممکن است اما در بسیاری از موراد ممکن است رفتار ما باعث ایجاد این دشمنی و حسادت شده باشد که با توجه ویژه باید ان را حذف کرده و تا جایی که امکان دارد بدون نا امیدی محبت و مودت را در این افراد ایجاد کنیم.
این استاد اخلاق افزود: از آنجا که امام می فرماید" حسد اهل بغی" مشخص می شود حسد نوعی تجاوز و اعتراض است که  در اعتقاد، اخلاق و رفتار نمایان می شود به گونه ای که با حسد درعقیده ، به تقسم خداوند اعتراض می کند، در اخلاق تحمل دیدن رشد دیگران را ندارد و در عمل برای از بین بردن نعمت دیگری تلاش می کند.
حجة الاسلام پارسا اذعان داشت: اگر اهل مودت باشیم ریشه حسادت خشک می شود، البته قبل از مرزبندی با ملاک و محور خداوند رحمت و مودت مهم است، اما پس ازمرزبندی، دوستی و مودت با همه معنا ندارد بلکه لازم است از دشمنان خدا برائت بجوییم و با بغض و کینه رفتار کنیم زیرا در روایت معصومین علیهم السلام آمده است هل الدین الا الحب و البغض
وی محور حب و بغض را فقط خداوند دانست و تصریح کرد: معنای محبت همیشه تسامح و لبخند نیست و گاهی به خاطر خدا لازم است با شدت برخورد شود و این شدت هم چیزی جز محبت نیست.
استاد افزود: در ایجاد کینه و حسد گاهی فرد مقابل مقصر است لذا ما باید از خدا بخواهیم تا قلب او را به مودت و دوستی برگرداند و این دعا با عمل منافاتی ندارد در کنار دعا نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا این هدف محقق شود و گاهی مشکل از طرف ما و عملکرد ماست که لازم است خود را اصلاح کنیم مثلا خود را در موضع تهمت قرار ندهیم و با توضیح مناسب و به جا از ایجاد بدگمانی جلوگیری نماییم.
استاد سپس با اشاره به این فراز که امام علیه السلام می فرمایند: وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ، وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَینَ الْوَلَایةَ، وَ مِنْ عُقُوقِ ذَوِی الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ، وَ مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِینَ النُّصْرَةَ، وَ مِنْ حُبِّ الْمُدَارِینَ تَصْحِیحَ الْمِقَةِ، وَ مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِینَ کرَمَ الْعِشْرَةِ، وَ مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِینَ حَلَاوَةَ الْأَمَنَةِ.
بدگمانی اهل صلاح را به اطمینان، و دشمنی نزدیکان را به دوستی، و گسستن خویشاوندان را به خوشرفتاری، و رو بر تافتن نزدیکان را از یاری نمودن به یاری، و دوستی مدارا کنندگان را به دوستی حقیقی، و خوارانگاشتن مصاحبان را به حُسن رفتار، و تلخی ترس از ظالمان را به شیرینی ایمنی مبدّل ساز" گفت: آنچه در رشد اخلاقی مهم است تبدیل بدگمانی اهل صلاح به اعتماد است و لازم است در این مسیر از اسباب مادی کمک بگیریم، زیرا اگر محبوب و معتمد نباشیم نمی توانیم زندگی خود را پیش ببریم البته آنچه قابل توجه است این است که محبوبیت هدف نباشد بلکه به عنوان ابزار و وسیله ای برای رساندن طرف مقابل به خدا دیده شود.
وی در تبیین معنای ولایت گفت: ولایت ارتباطی است که منجر به سرپرستی و عهده داری امر یکدیگر شود لذا محبت باید تبدیل به ولایت شود .
استاد افزود: "بر" به معنای خیر کثیر است و امام علیه السلام از خداوند تبدیل دشمنی ارحام به خیر کثیر را درخواست می کند و از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و برای رفع نیازهای خود به یاری دیگران نیاز دارد نصرت مؤمنین را نیز طلب می کنند و این با توحید منافاتی ندارد چرا که عملیاتی شدن نصرت خداوند در نصرت اقربین است.
استاد با بیان این نکته که در مسیر تکامل اخلاقی باید به ظرفیت ها توجه کرد در تبیین این فراز که می فرماید: و مِنْ حُبِّ الْمُدَارِینَ تَصْحِیحَ الْمِقَةِ گفت: کسی که مدارا می کند از دو حال خارج نیست یا ظرفیتش آنقدر محدود و زاویه دیدش با ما متفاوت است که قدرت درک عمل ما را ندارد لذا تحمل و مدارا میکند در حالیکه اگر نگاهش را عوض کند اصلا نیازی به مدارا ندارد، و گاهی ما نتوانستیم درست رفتار کنیم و با طرف مقابل همراه شویم و مجبور است ما را تحمل و به اصطلاح مدارا کند و شاید منظور امام علیه السلام این باشد که خدایا از تو می خواهم درک و فهم افراد را بالا ببری تا نیاز به مدارا نباشد.
وی ادامه داد: از آنجا که رد کردن و اجابت نکردن نوعی توهین است حضرت از خداوند می خواهند کرامتشان حفظ شود و در ادامه تبدیل خوف از ظالمین را به حلاوت امنیت طلب می کنند که در این مسیر گاهی لازم است ظالم را از بین ببریم و گاهی می توانیم کاری کنیم که ظلم نکند .
استاد در پایان اذعان داشت: در سیر تکاملی انسان قرار نیست همه چیز بر وفق مراد باشد بلکه مشکلات و فراز و نشیب های زیادی وجود دارد که باید تا جایی که دست ماست رفع شود.
این جلسه 20/9/96 با حضور مدیر، مسؤولین و کادر مدرسه برگزار شد.


خانم تقویان؛ کارشناس روانشناسی و مشاور خانواده درششمین جلسه از سلسله کارگاههای مهارت های قبل از ازدواج  در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها به تبیین اهمیت امنیت در دوران کودکی و نقش مادر در این زمینه پرداخت و به برخی سؤالات مورد توجه در روز خواستگاری اشاره کرد.
وی با بیان این نکته که ساخت مملکت امام زمان ارواحنا فداه به تشکیل خانواده خوب و شایسته نیاز دارد گفت: برای رسیدن به این مهم لازم است در امر ازدواج  و تشکیل خانواده دقت ویژه داشته باشیم.
تقویان احساس امنیت در کودکی را امری ضروری برای فرزندان معرفی کرد و نقش مادر در این زمینه را یادآوری کرد.
استاد خاطر نشان کرد: محبت مادر و نوع ارتباط  با فرزند در روابط اجتماعی او تأثیر مستقیم دارد لذا در انتخاب همسر به میزان امنیت فرد در دوران کودکی  توجه داشته باشید، زیرا گروهی ازافراد نا ایمن از نوع اضطرابی و دارای تیپ شخصیتی وابسته هستند و سریع منت کشی میکنند و گروهی از نوع اجتنابی هستند و قهرهای طولانی دارند که می تواند مشکل هایی را ایجاد کند.
وی در ادامه مراحل خواستگاری را برشمرد و گفت: مصاحبه برای ایجاد تمایل و جذب اولین مرحله است و پس از آن باید از خانواده، دوستان صمیمی، همکلاسی ها، همکاران و... تحقیق کرد .
این مشاور خانواده بر لزوم مشاوره پس از تحقیق تأکید کرد و افزود: نوشتن تعهدات و امضای آن مرحله بعدی است و البته در برخی موارد آزمایش ژنتیک نیز لازم است.
استاد در پایان به برخی از سؤالات در زمینه اخلاق، عقاید، آداب و رسوم و..... در روز خواستگاری اشاره کرد و تصریح کرد: در بسیاری از مواقع شما نمیتوانید مشکل را شناسایی کنید لذا هر جا مشکوک شدید حتما از مشاور کمک بگیرید.
این جلسه 20/9/96 با حضور طلاب و مسؤولین برگزار شد.

خانم التفاتی؛ مسؤول پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها از حضور مدیر مدرسه ؛خانم پارسایی راد در نمایشگاه بین المللی دستاوردهای علمی، پژوهشی حوزه علمیه خراسان خبر داد.
وی با بیان این نکته که مدرسه علمیه حضرت زینب با همکاری دیگر مدارس حوزه های علمیه خراسان غرفه ای را در این نمایشگاه بر پا کرده و آثار جدید پژوهشی خود را در معرض دید عموم قرار داده است گفت: خانم پارسایی صبح یکشنبه 19/9/96  ضمن حضور در نمایشگاه از آثار پژوهشی حوزه و دیگر مراکز بازدید کرده و از تلاش مسؤولین مدارس علمیه جهت تهیه و انتشار آثار مورد نیاز مردم تقدیر و تشکر نمود و این تلاش را راهی برای شناخت حوزه و فعالیت های تأثیر گزار آن دانست.

صفحه1 از247

پیوندها

اوقات شرعی

آدرس و اطلاعات تماس

آدرس: مشهد خیابان آیت الله بهجت 23 سمت راست نبش چهار راه اول پلاک48

تلفن: 9-2290056-0513

فکس:2290056-0513

پست الکترونیک : info@zeynaby.comا

نشریه عقیله

آخرین نسخه نشریه عقیله

مشاهده سایر نسخه ها
تمامي حقوق اين سايت متعلق به مدرسه علميه حضرت زينب(علیها سلام ) مي باشد. طراحی سایت توسط  ماهان سیستم  
jtemplate.ru - free extensions Joomla
jtemplate.ru - free extensions Joomla