جلسات سیاسی

اگر زیر ساخت ها اصلاح نشود ورود در عرصه های سیاسی شکست را در پی دارد.



استاد لایقیان؛ کارشناس مسائل سیاسی در سومین جلسه از سلسله نشستهای بصیرتی که ویژه طلاب پایگاه بسیج مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مشهد برگزار می شود

ضمن مرور مباحث گذشته، با تکیه بر روایت امام باقر علیه السلام که می فرماید: من عمل بما علم علمه الله بما لا یعلم” گفت: اگر به آنچه تا کنون آموختید عمل کنید آنچه را نمی دانید خداوند به شما می آموزد .

وی ادامه داد:  از آنجا که شبهه ها، وسوسه ها و کیدهای دشمن آن به آن ، به روز می شود، لازم است مبلغین دین توانمند شوند، چرا که دشمن همیشه ۱۰ قدم از ما جلوتر است و سریعتر کار می کند لذا ناگزیر از اموختن تکنیکها، شیوه های مواجهه، شیوه های دفاع و… هستیم تا بتوانیم مؤثر باشیم و لازمه مؤثر بودن دل تربیت پذیر و تربیت دلپذیر است.

این استاد تصریح کرد: همانگونه که خداوند در قرآن کریم وعده داده؛” ان جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا” اگر حرکت را شروع کنید راه هموار می شود و اگر با اخلاص به آموخته ها عمل کنید، این تکنیک ها و روشها از سوی پروردگار عالم به شما الهام خواهد شد، همانگونه که فرماندهان دفاع مقدس بدون اینکه آموزش دیده باشند بگونه ای عمل می کردند که مایه تعجب کارشناسان مسائل نظامی میشد.

لایقیان در پاسخ به این سؤال که چرا باید در حوزه نگرشی و انگیزشی کار کنیم، گفت: برای این که بتوانیم به قدرت تفکیک دست یافته و ضمن شناخت مسأله و شناخت مخاطب نسخه مناسب ارائه دهیم لازم است در این دو حوزه اطلاعات خود را افزایش دهیم، زیرا نوع جهان بینی مخاطب و نوع مسأله، پاسخ و نوع مواجهه را متفاوت می کند.

طبق گفته استاد لایقیان خوب گوش دادن و شنونده فعال بودن در این مسیر به پاسخگو کمک شایانی می کند، چرا که مجال دادن به دیگران برای گفتگو، نه تنها باعث تخلیه هیجانی فرد و برطرف شدن نیازمخاطب به دیده شدن و شنیده شدن می شود، بلکه مربی را در تشخیص افق دید فرد و اوج دادن این افق یاری می نماید و نقطه شروع را مشخص می کند، زیرا طبق فرمایش شهید باهنرتربیت یعنی این که مربی برای تغییرمتربی از جایی که مخاطب هست شروع کند و به جایی که خودش می خواهد و البته خواست خداست ختم کند.

وی با بیان چند نمونه اذعان داشت: فرصت دادن برای گفتگو و صحبت، بهره مندی از رزقهای معنوی را نیزبه انسان هدیه می کند، زیرا گاهی دیگران جمله ای را بیان می کنند که سرنوشت انسان را دگرگون می کند.

لایقیان رسول اکرم صلوات الله علیه را بهترین الگو در شنیدن سخن دیگران حتی مخالفین معرفی کرد و خاطر نشان کرد: اگر تابع رسول مهربانی هستیم، باید خود را در همه زمینه ها از جمله خوب گوش دادن شبیه ایشان کنیم.

استاد تشخیص نقطه کانونی  را در میزان تأثیرگذاری امری مهم تلقی کرد و افزود: اگر تشخیص نقطه کانونی صحیح باشد با کمترین هزینه و زمان میتوان به نتیجه مطلوب دست یافت،لذا با تشخیص لیدرهای اجتماعی در گروههای مختلف می توان موج آفرینی کرد.
استاد در پایان گفت: اگر چه هدف ما بصیرت بخشی و بصیرت افزایی است، اما باید دقت کنیم که خود در مسیر تند باد چهار جریان فکری هستیم  که برای مصونیت بخشی لازم است در برابر این جریانات مصون شویم و اگر زیر ساختها اصلاح نشود ورود در عرصه های سیاسی شکست ها و زمین خوردن ها را به دنبال خواهد داشت.
وی تبیین این چهار جریان را به جلسه بعد موکول کرد.
لازم به ذکر است این جلسه با حضور مدیر، فرمانده پایگاه و طلاب بسیجی صبح پنج شنبه ۲۹/۹/۹۷ برگزار شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن