جلسات سیاسی

بررسی سیره امام موسی کاظم علیه السلام در نشست سیاسی – بصیرتی

حجة الاسلام و المسلمین صابر تولایی؛ عضو کمیسیون تبلیغ مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها به تبیین سیره سیاسی این امام همام پرداخت.

وی در اولین نشست سیاسی – بصیرتی مدرسه در سال جاری گفت: زمان شناسی دوران هر امام در تحلیل سیره آن معصوم علیه السلام امری ضروریست.
استاد با ذکر مثالهایی از دوران امامت برخی ائمه علیهم السلام اذعان داشت: در دوران امامت امیر المومنین علی علیه السلام به اندازه انگشتان دست شیعه اعتقادی وجود نداشت و امام به عنوان فردی معصوم جایگاهی نداشتند و کسی متعبد به اطاعت نبود تا جایی که افراد برجسته ای همچون ابن عباس یا مالک اشتر در مواردی به امام اعتراض می کردند و حتی جایگاه سیاسی و علمی امام شناخته شده نبود.
حجة الاسلام صابر تولایی خاطر نشان کرد: تنها در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام مردم به عنوان شخصیت علمی به ایشان رجوع می کردند و جایگاه ویژه آنها شناخته شده بود.
این کارشناس سیاسی سپس به بازسازی دوران امام کاظم علیه السلام پرداخت و گفت: در آن زمان بسیاری از مردم موسی بن جعفرعلیه السلام را مصداق امام نمی دانستند و رقبای زیادی از خویشان و اقوام ایشان برای امامت در نظر مردم وجود داشتند.
وی مشکلات موجود در عصر امام کاظم علیه السلام را در عدم شناخت، نبود رسانه تبلیغاتی برای امام علیه السلام، رقبایی از اقوام و خفقان و محدودیت خلاصه کرد و افزود: در فضایی که مردم ایشان را قبول نداشتند امام علیه السلام اولین راهبرد را اتخاذ کرده و با انفاق های بسیار با مردم ارتباط برقرار می کردند.
استاد ادامه داد: انفاق و گره گشایی ایشان زبانزد خاص و عام بود به طوریکه حتی بعد ازپنج قرن دشمنان شیعه هم با نام باب الحوائج از ایشان یاد می کردند.
صابر تولایی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری راه فرار از انزوای حوزویان را روحیه مردمی داشتن و خدمات اجتماعی دانست و گفت: در این برهه از زمان همانند امام موسی کاظم علیه السلام باید با کمک رسانی و در میان مردم بودن با آنها ارتباط برقرار کنیم تا به انزوا کشیده نشویم.
وی ادامه داد: امام کاظم علیه السلام درجلسه ای که هارون الرشید ترتیب داد و اظهار داشت در صدد پس دادن فدک است، تریبونی برای تبلیغ یافتند وبا پررنگ کردن خط ولایت راهبرد دوم خود را عملی نمودند.
استاد در پایان راهبرد خدمات اجتماعی و تمرکز بر ولایت را راهی برای پیشبرد اهداف انقلاب معرفی کرد و بر توجه به آن تأکید نمود.
این جلسه که پنج شنبه ۲۳/۱/۹۷ تشکیل شد، با قرائت زیارت امام کاظم علیه السلام و ذکر توسل خاتمه یافت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن